Waar komt het woord slachtoffer vandaan??

Als er doden zijn gevallen in een verkeersongeluk bijv, praat men van slachtoffers.
Terwijl het niks met slachten te maken heeft, als men een dier offert voor de goden voor wat voor godsdienst dan ook, dan praat je over een slachtoffer.
Iemand die door een ongeval om het leven is gekomen is dan toch geen slachtoffer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

In 1864 omschrijft van Dale Groot woordenboek slachtoffer als volgt: offer, dulder, lijder, lijderes die of wat opgeofferd is.
Een verkeersslachtoffer kun je dus zien als iemand die opgeofferd is aan het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slachtoffer is een persoon die een schokkende gebeurtenis (buiten de gebruikelijke menselijke ervaring) heeft meegemaakt, daarvan getuige is geweest of erover gehoord heeft en daarop met een intens gevoel van machteloosheid en intense angst heeft gereageerd. Het gaat om normale reacties op een abnormale gebeurtenis waarbij de eigen beleving van het slachtoffer voornamelijk de impact van de gebeurtenis bepaalt.

Dit is echter niet de oorspronkelijke, in onbruik geraakte, betekenis van het woord: het wezen (dier of mens) dat geslacht wordt ten offer aan een godheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt maar ten dele. Vele slachtoffers kunnen het niet navertellen.
slachtoffer is een algemeen begrip. Er worden ook wel eens slachtoffers gevraagd voor een demonstratie bijvoorbeeld. Er is een soort offering maar er wordt niet geslacht. Zie slachtoffer als een woord en niet als aparte woordjes. Synthese veranderd de betekenis van de afzonderlijke woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt is een waardeloos woord... Het enige dat nog klopt is slacht en offer moet je gewoon weglaten...

Er is iemand geslacht bij een verkeersongeluk, zo moet je dat zeggen... En omdat je het nog nooit zo gehoord hebt, klinkt dat een beetje hard, daarom klinkt het zo veel mooier als je zegt: er is een slachtoffer gevallen op de kruising dorpsstraat en Nieuwezijdsvoorburgwal...

Dus we laten het er maar in... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Voor het slachten is een slachter nodig. Wie is dat als je met je dronken kop tegen een boom rijdt?
Je kan de betekenis eigenlijk al herleiden uit het woord zelf maar de interpretatie is symbolisch en komt uit een verleden waarin men een offer bracht door middel van een rituele slachting in de hoop de goden hiermee gunstig te stemmen bij voorkeur nam men hier een maagd voor omdat deze rein was van geest en lichaam. Omdat het zo moet zijn.

Vandaag de dag is het woord toebedeeld aan een uitdrukking voor iemand die aan een ongeluk of misdaad onderworpen wordt en het met schade / letsel zij het fysiek of materialistisch of financieel of de dood moet bekopen. Niet geheel duidelijk waarom deze woordkeuze maar ik denk dat het is omdat het zo moet zijn, wat het dan weer wel wat duidelijker maakt in deze context.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang men dat niet aan den lijve heeft ondervonden is het moeilijk het slachtofferschap te begrijpen, méér zelfs, het niet willen begrijpen garandeert ons een gevoelens van voorspelbaarheid, geborgenheid en tevredenheid.