Waarom was Chomsky als taal wetenschapper in zijn tijd zo revolutionair?

Het gaat over taal. Ik heb een beschrijving van de taalbeschouwing door 'Chomsky' gelezen.
Ik weet dat Chomsky als wetenschapper in de 70er jaren als zeer revolutionair en vernieuwend voor de taalwetenschap gold echter ik lees dat niet terug.
De taalbeschouwing is vrij technisch. De zinnen worden ontleed in woorden en betekenis van de zin wordt geinterpreteerd aan de hand van de context en het handelende of lijdende object. Welke nieuwe ontwikkelingen heeft Chomsky in de taalwetenschap teweeg gebracht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Chomsky was vernieuwend, een openbaring! Je ging daardoor de taal op een heel andere manier zien. Meer een basis'voorziening' van de mens met duidelijke structuren. Aangeboren structuren in plaats van wat veel mensen tegenwoordig nog steeds denken, een resultaat van een culturele ontwikkeling die 4000 jaar geleden begon in het oude Griekenland. Vergelijkbaar met het inzicht dat alle mensen op de hele wereld - dus ook de chinezen - van éen vooroudepaar afstammen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de jaren 70 Nederlands gestudeerd. Chomsky droeg destijds vooral bij aan het gelijkheidsideaal, niet alleen in de taalkunde. Taalwetenschap is, in mijn beleving, nogal eens formeel - moralistisch. Ze bestudeert taal als cultuurgoed. Ik ben daarin geen deskundige.
Kritiek op Chomsky is vaak politiek getint. Maar ik weet daar ook niet veel van. Wim van Calcar heeft een boek geschreven naar aanleiding van Chomsky in een poging een degelijke grammatica te ontwikkelen om de rommelige schoolgrammatica te vervangen. Nooit meer wat van gehoord (cultuur is taaier dan wetenschap). Wellicht weet iemand anders daar wat van. In de informatica speelt het denken over taal als 'natuurverschijnsel' wel een grote rol als het gaat om vertaalprogramma's en, meer idealistisch het ontwikkelen van een universele manier van communiceren op internet. Wat verder nog interessant is, is het werk van Steven Pinker. Het zeer boeiende boek 'De stof van het denken' uit 2007, dat ook ingaat op de universele concepten (denkbeelden) die aan de taal ten grondslag liggen. Is dit wat?

Andere antwoorden (2)

Chomsky was zeer vernieuwend omdat hij de principes van de "generatieve grammatica" formuleerde.
Als je daar verder op zoekt gaat er een wereld voor je open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Hij heeft ontdekt dat ieder mens een universele grammatica kent en daardoor in staat is om elke taal van de wereld als moedertaal te leren door eraan blootgesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, had toevallig net het vak algemene taalkunde gehad op de lerarenopleiding Engels, dus kon precies antwoorden met wat ik geleerd had voor de toets ;)