financieel

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens is woordenlijst.org een officiële bron. Inderdaad spelling zonder trema dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus zonder trema
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat geeft GV als mogelijkheid, met of zonder trema? Financieel: zonder trema!
Maar ik herken je verwarring, ik zou het ook mét trema kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Financieel.
De regel is als volgt: Je hoeft alleen puntjes op de e (of een andere klinker) te zetten als er verwarring dreigt over de uitspraak.

Bij 'financieel' is dat niet geval; je kunt dat maar op één manier uitspreken. Maar bij 'financiën' is wel verwarring mogelijk. De puntjes zijn nodig om duidelijk te maken dat 'financiën' niet rijmt op bijvoorbeeld 'aangezien'.

Zo ook 'vacuüm'. Stonden er geen puntjes op de u, dan zou 'vacuüm' rijmen op 'kostuum'. Door de puntjes weten we dat je het zo moet uitspreken dat het min of meer rijmt op 'museum'.