Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe moet ik het verschil tussen ge 'voor be, ge, her, er, ont, ver' uitleggen voor iemand die nederlands aan het leren is?

Ik wil in het engels vertalen en vertellen maar het lijkt me moeilijk wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Vraag verkeerd opgeschreven. Het moest zo zijn:
hoe moet ik het verschil tussen 'voor be, ge, her, er, ont, ver' uitleggen voor iemand die nederlands aan het leren is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er bestaan taalkundige uiteenzettingen. Maar of je dat dan ook onthoudt, is maar de vraag.

Veel praktischer is om gezellig een weekblad of glossy naar keuze door te pluizen en samen lijstjes te maken. Dan zie je verschillen zelf wel - maar weer niet in alle gevallen (natuurlijk).

Een andere mogelijkheid is om een woord te nemen en te onderzoeken welke samenstellingen betekenisvol zijn en wat de verschillen zijn. Bijvoorbeeld beschrijven, herschrijven, verschrijven ontschrijven (-).

Veel plezier.

Toegevoegd na 3 dagen:
Volgens mij bestaat er een boekje speciaal over dit onderwerp van Marian Smook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je niet uitleggen. Dat moet je ofwel inprenten of leren aanvoelen.
Er zit te weing systeem in om het te kunnen uitleggen. Neem nou "ont". Soms duidt het op een tegengestelde (kleden-ontkleden) maar bij moeten-ontmoeten is dat niet het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap lastig en moeilijk, zou maar een andere aanpak kiezen. Onze taal is niet gemaakt maar gegroeid. Logica is meestal ver te zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding