hoe moet ik het verschil tussen ge 'voor be, ge, her, er, ont, ver' uitleggen voor iemand die nederlands aan het leren is?

Ik wil in het engels vertalen en vertellen maar het lijkt me moeilijk wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Vraag verkeerd opgeschreven. Het moest zo zijn:
hoe moet ik het verschil tussen 'voor be, ge, her, er, ont, ver' uitleggen voor iemand die nederlands aan het leren is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Er bestaan taalkundige uiteenzettingen. Maar of je dat dan ook onthoudt, is maar de vraag.

Veel praktischer is om gezellig een weekblad of glossy naar keuze door te pluizen en samen lijstjes te maken. Dan zie je verschillen zelf wel - maar weer niet in alle gevallen (natuurlijk).

Een andere mogelijkheid is om een woord te nemen en te onderzoeken welke samenstellingen betekenisvol zijn en wat de verschillen zijn. Bijvoorbeeld beschrijven, herschrijven, verschrijven ontschrijven (-).

Veel plezier.

Toegevoegd na 3 dagen:
Volgens mij bestaat er een boekje speciaal over dit onderwerp van Marian Smook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je niet uitleggen. Dat moet je ofwel inprenten of leren aanvoelen.
Er zit te weing systeem in om het te kunnen uitleggen. Neem nou "ont". Soms duidt het op een tegengestelde (kleden-ontkleden) maar bij moeten-ontmoeten is dat niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap lastig en moeilijk, zou maar een andere aanpak kiezen. Onze taal is niet gemaakt maar gegroeid. Logica is meestal ver te zoeken.