Wordt MSN-taal als kinderachtig/niet serieus (genoeg) ervaren?

Als ik een vraag lees waar veel (niet officieel) afkortingen zoals miss of idd, of waar veel smileys in staan, heb ik vaker de neiging om de vraag gewoon te 'negeren'. Is dit een algemeen verschijnsel? En hoezo doen we(/doe ik) dit dan, want de vraag is niet perse minder interessant dan een andere.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb het dus expliciet MSN taal hier op GV. Ik MSN zelf ook, en stoor me er daar zeker niet aan. Maar hier dus wel...

Toegevoegd na 12 minuten:
officieel = officiële

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
w8 1s 7 ......... euuhhhh ja zie voorbeeld mzzl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus mensen die een vraag stellen op GV, die hebben toevallig dyslectie, Gaan we die dan daarom niet serieus nemen ? Ik ben zelf heel slecht in grammatica.

Het beste antwoord

MSN of SMS doe je over het algemeen met je vrienden. Hier gebruik je dus een informele taal.

De mensen die deelnemen aan GV zijn je vrienden niet, het zijn mensen van allerlei leeftijd uit verschillende lagen van de bevolking die de moeite nemen om bepaalde vragen te beantwoorden.

Dan vind ik het niet meer dan normaal om je vraag ook op een normale manier te stellen. Tenslotte praat een jongere tegen een volwassene ook op een andere manier dan tegen een leeftijdgenoot.

Het heeft ook te maken met respect voor elkaar. Respect voor iemand die moeite neemt om jouw vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
voor sommige is op GV wat zeggen ook SMS-en of iig met gebruik van de mobiele telefoon. en vaak nog minder praktisch typen

Andere antwoorden (10)

waarom zou je als je gewoon lekker tegen je vrienden praat ABN nederlands schrijven?
ze zullen er niet mee zitten als je een letter verkeerd schrijft.
en als jij lang bezig bent met de grammatica heeft de ander het allang over iets anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op MSN doe ik het dan ook gewoon, en erger ik me er niet aan, maar hier op GV doe ik dat dus wel!
Ik stoor me er ook aan, en heb moeite om het serieus te nemen. Prima die sms taal, doe ik ook maar dan wel als je een sms stuurt en niet ergens anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind die "smileys" wel handig. Zo kun je aangeven of je een opmerking humoristisch of met een (-; bedoelt. Dat kan een hoop misverstanden schelen.

En ook hierbij geldt: overdaad schaadt. Een verhaal met "alleen maar" afkortingen en smileys lees ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smilies zijn - mits spaarzaam gebruikt - soms zelfs onmisbaar om de toon van een bericht te verduidelijken. Maar overdaadschaadt inderdaad HEEL snel ; het moet gene poeziealbum worden. Wat dat betreft is het wel prettig dat we hier GEEN smilies hebben, en je je op de ouderwetse manier van knipoogjes moet bedienen ;-)
Jouw grammatica klopt ook niet helemaal, maar toch beantwoord ik je vraag.
Er zijn ook mensen die vragen op hun mobiele telefoon typen, zoals ik dat ook doe.
Hierdoor is het moeilijk om grote woorden te typen, omdat je niet alles terug kan lezen tijdens het typen.
Dat jij de vraag minder serieus neemt, ligt voornamelijk aan jou. Ik heb er zelf geen last van, en ik kan ook niet begrijpen dat anderen zouden hebben.
Volgens mij gaat het in jouw geval gewoon om een vooroordeel tegenover de mensen die de moderne schrijftaal gebruiken (o.a. de msn-taal van jongeren)

Toegevoegd na 1 minuut:
* dat anderen dat zouden hebben bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat Goeievraag wat formeler is dan msn. Msnnen is gewoon chatten, gewoon een beetje lullen met je vrienden. Dan maakt het niet uit hoe je typt. Net als dat het niet uit maakt hoe je praat. Je kunt offensief en provocerend praten, je kunt idd ook woorden afkorten en smiley's gebruiken om zo een beetje de intonatie van de zin te benadrukken.

Met Goeievraag heb ik toch altijd de nijging wat formeler te antwoorden/vragen. Dat komt ook omdat je een vraag stelt met serieuze bedoelingen. Jij wilt daar graag een even serieus antwoord op. Dan stel je die vraag dus gewoon netjes. Hier en daar een typfoutje zal ook niet erg zijn, maar als je antwoorden maakt zonder interpunctie is het best wel kl*t*n te lezen.
En dat is volgens mij het hele punt ook. Zodra je er voor zorgt dat ook maar één iemand zich (licht) ergert aan jouw schrijfwijze, zal de kans kleiner worden dat hij antwoord geeft.

Het lijkt dus gewoon netter en msntaal wordt niet serieus genomen nee. En wordt dat het wel, dan zeker al een heel stuk minder.

Ik erger me er persoonlijk ook aan als mensen vragen stellen in jouw genoemde msntaal. Een smiley hier en daar heb ik geen problemen mee en doe ik zelf ook vaak, dat kan soms wel handig zijn bijvoorbeeld bij het aanduiden van sarcasme.
Maar dat doe ik voornamelijk in reacties en bijna nooit in antwoorden en vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk erger als iemand geen hoofdletters, punten en komma's gebruikt. Je hebt totaal geen idee waar de zin eindigt en dus leest het niet prettig.

Teksten met af en toe wat afkortingen die op msn gebruikt worden, die lees ik dan nog wel en sla ik niet over. Maar teksten waar gewoon letterlijk alles achter elkaar door getypt is zonder een punt te gebruiken, en dat ook nog gecombineerd met msn-taal, daar neem ik geen moeite voor om te lezen.

Dus antwoord op je vraag, je bent niet de enigste ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het sporadisch is kan ik me niet aan storen, als hele zinnen zo geschreven worden, dan wordt het nogal onleesbaar en dan neem ik de moeite ook niet om te gaan proberen het te begrijpen.

Af en toe gebruik maken van een afkorting als idd, iig en ff kan ik me totaal niet aan storen, ik zie het gewoon als nieuwe afkortingen in onze taal.

Het moet wel overzichtelijk blijven dus en niet zolas een vorige antwoorder als voorbeeld gaf.

Op goeie vraag kun je nou niet echt van die icoontjes gebruiken en smileys zijn gewoon een internet hulpmiddel om wat meer emotie aan je tekst te geven.
13 jaar geleden
Ja, absoluut.
In een SMSje (waar je zo veel mogelijk info kwijt moet in zo weinig mogelijk tekens) kan het geen kwaad, en ook op MSN stoort het vermoedelijk weinig mensen, want dat is toch een vrij homogene groep die zich er allemaal van bedienen, maar daarbuiten kun je je echt niet met goed fatsoen van dat jargon bedienen.

Als je op GV (of eender welk ander forum) bijdragen of vragen van mensen leest, wil je graag hun verháál lezen, en niet hun rebus oplossen. Niet alleen geeft het gebruik van dergelijk jargon dan een weinig positieve indruk van je intellectuele capaciteiten, het toont ook een gebrek aan respect voor de (geschreven) taal EN voor de lezer(s), die wellicht niet thuis is in het betreffende jargon. Geloof het of niet, maar nog steeds zit nog lang niet iedereen op MSN, en SMS't zelfs nog bij lange na niet iedereen.

Bovendien laat het op die wijze afkorten en inpakken van tekst zich nogal eens makkelijk verkeerd interpreteren. Het is een prima middel om snel een korte mededeling te doen, maar een heel slecht middel om een communicatie te voeren of op te starten. Net zoals je geen uitvoerig proza gebruikt om een smsje te sturen of te chatten. Elk medium heeft zijn eigen taal, en op GV en serieuze fora is dat algemeen beschaafd Nederlands, in stelling en spelling en interpunctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iedereen hier een andere mening over heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ja en vraagsteller is juist benieuwd naar die mening, denk dat de meeste mensen wel over de meeste dingen een andere mening hebben.
in de wetenschap wordt MSN taal zeer serieus genomen. Bijgaand fragment van een vooraanstaande linguist in een talkshow, die aangeeft waarom we MSN taal serieus moeten nemen.