Waarom heet poedersuiker niet suikerpoeder ?

Is dit taalkundig zo of gewoon historisch zo ontstaan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Antwoorden (8)

Het type zegt iets over de stof. Het is ook kristalsuiker, bastersuiker, winterbanden, aarbeienjam....

Toegevoegd na 22 seconden:
aardbeienjam dus
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus eigenlijk een bijvoeglijk naamwoord aan het word geplakt....
paulus811
12 jaar geleden
Ja, zo ongewoon is dat niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
suikerkristallen? die bestaan. Maar suikerbasterd, bandenwinter? jamaardbeien bestaan dan weer wel.
paulus811
12 jaar geleden
bij suikerkristallen zegt 'suiker' iets over de soort kristallen. Het is geen suikersoort meer. En jamaardbeien zijn aarbeien bedoelt voor jam, maar het is geen jam. Mijn antwoord blijft gelden wat mij betreft.
Dit zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn:

Poedersuiker
Als kristalsuiker tot poeder wordt gemalen, spreken we van poedersuiker.

Deze suiker wordt vaak geassocieerd met oudejaarsavond, als vanuit strooiers de poeder als fijne sneeuw over de oliebollen en appelflappen daalt.

Maar behalve voor de feestelijk bestoven bollen, wafels en pannenkoeken, zorgt poedersuiker ook voor de structuur van sommige soorten chocolade, snoepjes en roomijs. Poedersuiker is niet zoeter dan gewone suiker. De smaak wordt als zoeter ervaren, omdat de totale oppervlakte van de ‘suikerstofdeeltjes’ groter is dan die van kristalsuiker. Door de fijne structuur lost poedersuiker op de tong ook nog eens snel op, waardoor de smaakpapillen als het ware worden bestookt met zoetigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is vast en zeker zo geformuleerd om duidelijker onderscheid te krijgen tussen poeder wat je op je gezicht doet en poeder wat bij etenswaren gebruikt wordt. Oorspronkelijk heette het trouwens farinesuiker, gevormd naar het Franse farine - wat meel betekent (en van het Latijn stamt: farina = meel, poeder).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe maakt de plek waar poeder in het woord staat, duidelijk dat het niet is om je gezicht mee te poederen? Of bedoel je dat het spul wat ze op hun gezicht deden suikerpoeder genoemd werd?
Of begrijp ik het gewoon helemaal verkeerd? (zou best kunnen hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea
Als ik jouw logica volg is kerriepoeder dus bedoeld om op je gezicht te doen?
Suikerpoeder is het fijne poeder wat bijv. na het zeven van kristalsuiker overblijft in een fijne zeef. het is het restant wat overblijft nadat de korrels suiker eruit zijn. In feiite dus het stof dat achterblijft van de korrels.

Poedersuiker is suiker om mee te poederen, zo luchtig is de suiker gemaakt dat je een poederlaagje kunt krijgen indien je er gebak mee bestuift.

Toegevoegd na 20 minuten:
De Vlamingen spreken echter wel vaak van suikerpoeder en bedoelen daar poedersuiker mee.
amc
12 jaar geleden
Het heet poedersuiker,omdat het bewust zo gemaakt is.
Suikerpoeder is een product zonder de vooropgezette bedoeling er poedersuiker van te maken.
Maar wat mij betreft, kunnen beide namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een zelfde soort vraag als bij Appelsien en Sinasappel.
Er is in nederland een voorkeur voor sinasappel en bij de Belgen voor appelsien.
IIk kenkleine kinderen die suikerpoeder zeggen, omdast ze niet vast zitten aan gewoontes. maar de voorkeurbij de bevolking is poedersuiker. Het is een gewoonte geworden een bepaald object een zekere naam te geven die automatisch wordt overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over de toestand waarin het "hoofdwoord" (suiker) verkeert. Het is ook appelFLAP en niet flapappel; komijnenKAAS; chocoladeMELK en melkCHOCOLADE. Het laatste voorbeeld lijkt inconsequent, maar in chocoladeMELK gaat het om melk met een chocoladesmaakje en melkCHOCOLADE om chocolade met een melksmaakje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor melkCHOCOLADE in laatste regel hoort het woordje "in".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poedersuiker en suikerpoeder zijn woorden met een verschillende betekenis.
Poedersuiker = suiker in poedervorm. Synoniemen zijn: farinesuiker, garneersuiker, meelsuiker, strooisuiker, bloemsuiker.
Suikerpoeder = gebrand cichoreipoeder.
Bron: Van Dale
9 maanden geleden