"gratis gekregen" is dit een pleonasme

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nogal

Antwoorden (3)

Nee, je kunt iets ook tegen betaling of in ruil krijgen (=overhandigd krijgen). "Gekregen" heeft dus niet per definitie de gedachte aan "gratis" in zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen: "gratis" zegt iets anders over het onderwerp dan "verkregen". Gratis zegt iets over de prijs, verkregen zegt iets over wat er met het ondererp gebeurt of over wiet het bezit, jij dus. Een pleonasme is bijvoorbeeld : "gratis en voor niets".

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan bijvoorbeeld ook zeggen : Voor 100 euro gekregen. Ook dit is geen pleonasme.

"Gratis" is niet hetzelfde als "verkregen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je iets gekregen hebt is dit niet altijd gratis. Bij een pleonasme is het bijvoeglijk naamwoord een eigenschap van het zelfstandig naamwoord. Zoals bijv. witte sneeuw. Dit mag grammaticaal natuurlijk niet omdat sneeuw altijd van nature wit is.