Wat is een vriendelijke, maar wel afstandelijke of beetje boze briefaanhef in het Engels?

Stel, ik moet een email opstellen over iets waar ik best wel boos over ben. De aanhef moet wel vriendelijk zijn, maar dus geen "Dear Huppeldepup" of zoiets.

Hoe kun je dan nog meer beginnen om vervolgens te zeggen dat je op zijn zachtst gezegd ergens niet tevreden over bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

Wat ik afstandelijk (en zelfs een beetje arrogant) vind overkomen is simpelweg Sir, of Madam, .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

gewoon,Hallo....
of ...beste....
13 jaar geleden
je kan zonder 'dear' beginnen. Dus gewoon:

Dr./Mr./Ms./Mrs./Miss

Met eventueel achternaam erachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Lijkt me krachtig en to-the-point overkomen. Ik zou wel altijd naam opnemen in de aanhef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan allemaal zonder puntjes... Mr Mrs etc zijn geen afkorting maar "contractions". Geen punten dus
Als je het afstandelijker wilt begin je met
Sir,
...

Of, natuurlijk:
Madam,
.....

Toegevoegd na 3 minuten:
tevreden bijv.nw. / bijw.
contented, satisfied, fullfilled, satiated

ontevreden bijv.nw. / bijw.
disgruntled, dissatisfied, discontented, displeased
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in een boze brief is er geen reden de ontvanger te begroeten op een onbeschaafde manier. „Dear Sir/Madam,” is dus wat mij betreft wel het minste wat je als aanhef kunt gebruiken. Met een nette brief zal bijvoorbeeld in het geval van een klacht ook de kans toenemen dat er iets met de klacht gedaan wordt of dat de ontvanger je tegemoetkomt. Als de aanhef (en uiteraard de rest van de brief) echter arrogant of bot overkomt kan je dat wel op je buik schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet aan wie het precies gericht is dan kun je kiezen voor Dear sir, madam. Als je de naam wel weet dan kies je voor Dear Mr naam, Mrs naam of Ms naam. Dat is een fatsoenlijke manier om je brief te beginnen. Je kunt beter inhoudelijk wat duidelijker en harder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
To whom it concerns.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"To whom it may concern". Te vergelijken met onze "L.S.".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook nog steeds "Dear ..." gebruiken. Niets zo goed om je onvrede over te brengen als wat sarcasme :) Trouwens, als jij duidelijk boos bent, maar toch nog de beschaafdheid hebt om beleefd te blijven, then you are walking the high road my friend.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sir, madam,