Welke Nederlandse term kun je gebruiken voor de groep mensen die in paranormale zaken geloven?

Een tijdje geleden is hier op Goeie Vraag de term paranormaalgelovers geïntroduceerd, maar deze term wordt door sommige mensen als nodeloos generaliserend beschouwd. Hoe zeg je dat, zonder mensen te beledigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben ook wel benieuwd, ik zou graag een andere (beter) term gebruiken, maar ik kon niets verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Spiriwiri' zeggen wij thuis, maar dat is ook niet zo heel aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom zou dat onaardig zijn...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah Stippel: HIER is je vraag opgekomen hahahahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Zat te denken aan alternatieve of anders denkende mensen. Heb nog niets beters kunnen verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Lizzzy,omdat dat woord erg op kierewiet lijkt en dat betekent zoals je weet: Gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei....zonder mensen te beledigen wordt nogal moeilijk vrees ik. Ik dacht dat paranormaalgelovers toch wel redeljk de politiek correcte term was voor zw**f****n. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eeeh, mag ik een klinker kopen?? E
zwEEf*E*En...
eeeh...
Ik zou het niet weten ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt dat theezeefje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zou ik dan weer nooit voor een mannelijke paranormaalgelover gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Stippel, wat dacht je van "zweefeikel"? Of is dat te?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even ten overvloedde : de term 'paranormaalgelover(s)' is inderdaad geen bestaand Nederlands woord, dat hier op GV voor het eerst frequent genoemd is. Googel maar eens op paranormaalgelover(s) en je krijgt eigenlijk alleen maar hits van GV, al vind ik één enkele link uit 2002 van de TU Delta, en op Gv is de oudste hit van 11 maanden geleden. Wie weet halen we in dit tempo ooit de Van Dale nog;-) Maar de term is bewust ontstaan op zoek naar een manier om juist die groep aan te duiden waarvan we allemaal weten wat voor mensen het ongeveer zijn, zonder politiek incorrect of negatief te zijn. Elke afkorting van het woord zou meteen weer een stukje minachting in zich (kunnen) hebben, zoals we ook wel gekscherend de niet-bestaande afkortingen spiri's, para's en aluhoedjes gebruiken. Dus hoe aantrekkelijk een nieuwe afkorting als pano's, panogo's of pago's ook eventueel mag klinken, dan heb je juist weer die bagatelliserende klank die we besut niet zoeken. We gebruiken de term paranormaalgelovers juist op momenten dat we proberen ze WEL serieus te nemen. Op momenten we dat wel eens niet doen volstaat theemuts of zweefteef uitstekend. Paranormaalgelovers is dus allesbehalve een respectloze term, maar JUIST de in onze ogen meest complete en dus respectvolle manier om die groep te benoemen, zonder te beledigen, zonder een oordeel te vellen, zonder lacherig te doen, maar juist zo serieus mogelijk. En juist om te voorkomen dat we ons steeds meer in allerlei bochten moeten wringen om te proberen een neutrale terminologie te gebruiken, denk ik dat we dat zo moeten laten. Zoals ik onlangs een cabaretier al hoorde spreken over Mongolië....eeh....het Land van Down. Die kant moeten we niet op willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PARAN vind ik ook wel klinken.
Veel nieuwe woorden ontstaan ook door het zoeken naar nieuwe woorden.
Kristal
13 jaar geleden
Eddijst, Paran is ook prima, wat is dan meervoud? Parans of Parannen :-) Ik blijf Paranormalisten ook nog steeds goede benaming vinden maar Paran is ook prima en wat korter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zit bij een groepje PARANS ja klinkt best.
Weet je, het lijkt nu een raar vreemd woord, maar zijn dat niet alle nieuwe woorden?
Zou toch leuk zijn als er hier bij g.v een nieuw woord zou ontstaan dat over een paar jaar iedereen kent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'probleem' met Parans is dat het een gekunsteld woord is, dat voor buitenstaanders volstrekt onbegrijpelijk is. Daarmee zal het in principe nooit inburgeren. Paranormaalgelovers mag dan een mond vol zijn, iedereen, zelfs iemand die nog nooit van GV gehoord heeft, zal weten wat je er mee bedoelt.
Bedachte woorden redden het eigenlijk nooit, spontaan ontstane maken een goede kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen kijk eens naar de taal van de jeugd, bijna allemaal zelf bedachte woorden, allemaal vet cool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zijn vaak wel nieuwe zelfbedachte woorden (wij hadden ze ook), maar daar is niet iemand voor achter een tekentafel gaan zitten of een vergadering over belegd ; één iemand begint het te zeggen en de rest neemt het over. Dat is wel zelfbedacht, (elk woord wordt eerst bedacht natuurlijk) maar vooral ook spontáán ergens ontstaan, niet doelgericht ontworpen. Dat neigen we hier een beetje te doen, en dat werkt niet.

Het beste antwoord

Ik vind dit een ingewikkelder vraag dan ik gedacht had, omdat je inderdaad de mensen die we gemakshalve aangeven met paranormaalgelovers niet helemaal op één hoop kunt gooien. Die groep varieert enorm, meer dan de groep ' realiteitsgelovers' of realisten.

Woorden als -noem es wat- zweefteef/zwever, aluhoedje, piepmiep, geitewollen sok, wensdenker, non-realist, droomdenker, zelfgebreide muts en hemelstaarder dekken de lading voor kleine delen van deze groep, maar hebben uiteraard zonder uitzondering een negatieve connotatie, en niet altijd terecht.

Spirituelen, een term die ze zelf graag gebruiken, dekt de lading al helemaal niet, want spiritualiteit, het nadenken over de zin van het leven en wat daar eventueel voor en na komt, en de mate waarin je invloed op je leven hebt, zijn een normaal menselijke eigenschap die we allemaal in zeker mate bezitten, en die je ook heel goed kunt beheersen als je alleen maar gelooft in dingen die aantoonbaar, aanwijsbaar, meetbaar, berekenbaar of zichtbaar zijn. Dat i gewoon wat je doet met je geest, los van hoe je die geest moet definiëren. Hen spirituelen noemen is feitelijk een rechtstreekse belediging voor elk mens dat zijn verstand gebruikt zonder in paranormale zaken te geloven, waaruit zelfs een stukje misplaatst superioriteitsgevoel spreekt.

Paranormaal is ALLES wat buiten de normale waarneming valt, en omvat dus alle genoemde groepen en meer. Aangezien er op dat gebied niets te bewijzen valt, alleen maar te geloven, dekt paranormaalgelovers in alle gevallen de lading, heeft geen negatieve bijklank van zichzelf. Het verbaast me dan ook dat die term als ongewenst of generaliserend wordt beschouwd ; ze is juist in de aard neutraal maar duidelijk. Waarbij ook voor iedereen wel duidelijk is dat er geen twee paranormaalgelovers exact hetzelfde geloven.

Het probleem zit hem denk ik in het zich sowieso beledigd voelen wanneer er als groep aan hen wordt gerefereerd, en daar helpt geen enkele term tegen, al noem je ze 'groep A' . Ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe ze ons noemen, maar ik vind alles best, en elke tegenstelling daarvan (dat woord met non of anti ervoor) vind ik prima, maar ik vrees dat ze die zelf onmiddellijk weer als beledigend zullen opvatten. Tamelijk lange tenen is in mijn ervaring een vrij algemeen kenmerk van deze verder zo diverse groep. Maar 'langteen' vinden ze beslist ook niet leuk.

Ik pleit dan ook voor het in stand houden van paranormaalgelover. Dat is voor iedereen duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

spiritueel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Energie uitwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwevers mocht ook al niet,nu is paranormaalgelovers weer discriminerend! Het is toch gewoon het kind bij de naam noemen?
Zou Onatheïsten iets zijn, of betrekken we er de gelovigen in andere zaken dan ook bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap ook ff niet hoe discriminerend zou moeten zijn.. en wat is mis met het woord zwerver..??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: Er staat bij de vraag "generaliserend", niet "discriminerend".
@Lizzzy: zweRver"??? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze én in alle andere situaties worden groepen etc. zo genoemd om ze van anderen te onderscheiden. Heeft totaal niet met ver en vooroordelen te maken, juist degenen die die woorden gebruiken zien het verschil,maar veroordelen niemand.
Stippel, persoonlijk zou ik spiritueel geinteresseerden een prettige benaming vinden. Voor mij heeft het een neutrale klank en geeft het toch je interesse aan. 't Is misschien wel een lange naam maar ja... :)
Leuk dat je het vraagt trouwens.

Toegevoegd na 2 uur:
Na jullie reacties gelezen te hebben bedacht ik : wat denken jullie dan van paranormaal geinteresseerden?
13 jaar geleden
geloof hebben in metafysische verschijnselen.

Toegevoegd na 20 uur:
Nu zal ik mijn antwoord aanvullen, met zoals vaak over deze mensen wordt gesproken. Het is dus een antwoord met een waardeoordeel:

Zwevers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritualisten misschien....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paranormaalgelovers

Deze term is al helemaal ingeburgerd op GoeieVraag en voor mij absoluut niet generaliserend.
Ik geloof in het paranormale!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach wat is een naam.
Het maakt mij niet zo veel uit, het is vaak niet de naam zelf geweest, die irritatie veroorzaakte, maar het gebruik van een naam in de contekst van het geheel.
Als je leest: natuurlijk denken die zwevers er anders over.
Dan is het niet zo zeer het woord 'zwevers' maar de hele zin zelf, alsof zwevers anders/ minder zijn dan de rest.
Zo krijgt de naam 'zwevers' een nare nasmaak
Dat ontstaat nu ook enigszinds met de naam 'paranormaalgelovers' alsof het 'nietnormaalgelovers zijn.
.
Ik zou gewoon 'SPIRITUELE MENSEN. ' zeggen.

Lekker simpel en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortweg Paragelovers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paranormalisten misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
new agers misschien?

spirituelen kan niet - veel kerkelijken of mensen in kloosters noemen zich spirituelen. Die hoeven niks met paranormalen van doen te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou gaan voor de term ‘gelovigen’ of ‘spirituelen’. ik realiseer me dat hieronder ook kerkelijken (cq christenen) vallen zoals door dirkhth werd aangestipt, maar dat is ook correct.

Paranormaal of paranormaliteit staat namelijk voor verschijnselen, waarnemingen, wetenschappen of vermogens die niet wetenschappelijk kunnen worden verklaard.

Hieronder vallen dus mensen die geloven in alles wat niet wetenschappelijk kan worden verklaard zoals ufo’s, char, god, allah, de tandenfee, engelen, duivels, thor, wodan, zeus, shiva enz enz enz.

Zij geloven allen in het paranormale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat je een vaak gemaakte fout herhaalt. Je zegt dat paranormalen geloven in dingen die niet wetenschappelijk kunnen worden verklaard. Je vergeet daarbij, dat voor de wetenschap de verklaring pas op de tweede plaats komt. Op de eerste plaats komt het *bewijs*. Pas als er bewijs is, kun je over een verklaring gaan nadenken. Door te schrijven wat jij schrijft, lijkt het net alsof (bijvoorbeeld) telekinese al is waargenomen, maar dat er nog geen verklaring voor is. Zo lijkt het net of wetenschappers iets afwijzen dat wel degelijk bestaat, en dat paranormalen zo open zijn er wel in te geloven. In werkelijkheid ligt het natuurlijk anders. Om bij het voorbeeld te blijven: telekinese is NIET waargenomen. Dat, en alleen dat, is de reden dat wetenschappers het niet aanvaarden. Over een verklaring hoeven we het dan niet meer te hebben, want hoe kun je nu iets verklaren dat niet eens bestaat? Paranormalen zijn dus de mensen die toch in zulke dingen geloven, ook al is er geen enkele waarneming, en dus geen enkele reden om uit te gaan van het bestaan van de dingen waarin ze geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, ik heb slechts de definitie van paranormaal gegeven. daar kun je over twisten, maar die is zoals hij is. overigens is het zeer wel mogelijk dat mensen iets waarnemen (ufo's, verschijning van jezus/maria enz enz) terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet is gebeurd. de waarneming vindt enkel plaats in hun hoofd, maar is voor hen zo overtuigend dat ze denken dat het echt waar is. ook dat is paranormaal. het zegt natuurlijk niets over het waarheidsgehalte van de waarneming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gedachte achter het antwoord van Alknobe:...dat er geen verschil is in het geloof in, laten we zeggen, een magische eenhoorn op het Domplein te Utrecht tot aan een rondcirkelende porseleinen theepot, of zo je wilt een almachtige man met baard, wordt nu een beetje ondergesneeuwd door de correctie rondom bewijs/verklaring. Ik had hem een duimpje willen geven. Helaas is mijn niveau daarvoor ontoereikend.
Paranormaal begaafden. Bovennatuurlijke personen.

Paranormaal is in feite ' naast het normale'.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry, verkeerd gelezen. De mensen die erin geloven zou ik het eerder een 'sympatisant voor het bovennatuurlijke' noemen dan een 'gelover'. Geloven doet mij altijd aan religie denken.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zie ik geen verschil tuussen iemand die gelooft in god(en) en mensen die in (voor mij andere niet bestaande dingen ) geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel een verschil in mensen die zichzelf paranormaal begaafde noemen (Jomanda) en mensen die geloven dat dat zo is. De volgelingen of volgers.
amc
13 jaar geleden
Er is ook geen verschil in gelovers en mensen die ergens in geloven. Het is voor mij een gevoelskwestie bij het woord.
Gelovigen van het bovennatuurlijke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bewuster de mens is hoe moeilijker deze vraag te beantwoorden is. Dat heeft te maken met het feit dat de vraag gesteld wordt op een bepaald niveau, waar het antwoord gezien vanuit een hoger kosmisch bewustzijn niet bij aan kan sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: 'Aanhangers van het occultisme.

Occultisme is een verzamelbegrip voor verschillende praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. '

Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent.

Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwievelingen.
(beetje zweverig maar toch lief).
13 jaar geleden
Ach waarom een etiketje geven hieraan? Daar willen spirituele mensen juist vanaf lijkt me, van het idee af in een hokje te worden gedrukt... We zijn allemaal hetzelfde alleen een groot deel weet dat nog niet. Laat zitten. Is het belangrijk? En wat maakt het uit wat mensen denken van je? "Ze kunnen beter over je fiets lullen, als over je lul fietsen" zei een vriend van mij altijd...
Moeten "gewone"mensen dan ook een speciale naam hebben? Hoe gaan we die dan noemen? "Gewono's?"
dus wat mij betreft gewoon : Menselijke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metanoëtisten.

het Grieks "meta" betekent "mede-" ,"na",
"achter-" "over-".

Van het Grieks "noös" of "nous" = bewustzijn;geest;intellect.

Iedereen die dus zaken van onbegrijpelijke en onbewijsbare aard aanhangt of daarin gelooft,kan men dus "metanoëtisten" noemen.

Géén beledigende benaming lijkt me,het heeft zelfs wel een chique lading....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wauw... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: hahaha,tja,'t is toch zo? ;)
Ze hebben dan dus een cique benaming toch?..
hee,groeten...:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oepsiedeesie...cique = natuurlijk: (mea culpa!!!)
chique.... :(
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vind cique ook wel chique.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi! Alleen jammer dat niemand begrijpt wat je bedoelt als je hem een metanoetist noemt!
paranist vind ik dat wel een mooie term:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Para is een voorvoegsel dat 'naast' of 'voorbij' betekent. Ik heb het even opgezocht. Het is dus helemaal niet raar alleen wijkt het af of bestaat het naast datgene wat men gewend is te gebruiken. Normaal is daar het woord voor.

Je kan het ook omdraaien en iedereen die niet spiritueel is de term nuchteren gebruiken. In god geloven zou namelijk ook onder de term paranormaalgelovers horen en dat is zo'n enorme groep dat het eigenlijk de nuchteren zijn die buiten de groep vallen. Tenslotte geloven zij dat er niets anders is dan de wereld die ze zien en meemaken zonder open te staan voor nieuwe (onbekende) zaken.
Ik WEET dat die dingen er ook zijn, er wel of niet mee omgaan is een persoonlijke keuze niet, zoals bij iedereen trouwens, niet aangevallen mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhangers van het paranormale ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spirituele
Paranormale
Educativelingen