Waarom wordt sinds de financiële crisis het woord "omvallen" gebruikt in plaats van "failliet gaan"? Is er een verschil in betekenis?

Is "omvallen" alleen maar een eufemisme voor "failiet gaan", of bedoelen mensen die het woord "omvallen" gebruiken iets anders dan "failliet gaan"?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

In de financiële wereld wordt de term 'omvallen' al sinds ver voor de kredietcrisis gebruikt. Het is gewoon vakjargon, dat bekend is geworden omdat tijdens de crisis zoveel mensen uit de financiële wereld op tv en radio praten over faillisementen.

Overigens heb ik in die wereld 'omvallen' ook horen gebruiken voor 'vrijwel van het toneel verdwijnen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In feite niet.
Maar het woord 'omvallen' dekt de lading beter bij grote banken, want ze nemen veel in hun val mee en verpletteren een hoop als ze failliet gaan. Dus een mooie beeldspraak.
AWM
14 jaar geleden
Zoiets noemen ze een eufemisme. Het betekent hetzelfde, maar klinkt minder hard.