Wat betekent vlammende taal?

Ik zag het ergens staan, maar ik kan nergens vinden wat het betekent, in deze zin zag ik het staan:

In de Volkenbond werd vlammende taal gesproken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Tegenwoordig zou men denk ik enthousiasmerend gebruiken. Er werd zo gesproken dat de mensen het direct geloofden en de leider wilden volgen.
Er zijn nogal wat opstanden ontstaan na een vlammend betoog van de leider.
Maar bedenk je dat iets wat snel vlam vat ook weer snel opgebrand kan zijn.
Ik ken de toespraak in de Volkenbond niet maar het zal wel geweest zijn om de mensen tot iets aan te zetten, of iets te laten geloven. Denk je een vakbondsleider in die wil dat er gestaakt wordt, die zal zoproberen te praten dat iedereen gelooft dat het moet
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij 'vlammende taal' wordt heftig, hartstochtelijk, gepassioneerd over iets gesproken.
Een gewone redevoering wordt dus door 'vlammende taal' versterkt.
Hiermee is een 'vurig betoog' te vergelijken.
amc
13 jaar geleden
Ik zou nog willen toevoegen aan het tweede antwoord dat vlammende taal de opruiend is. De bedoeling is dat een groep of een menigte meegenomen wordt in de emoties van de sprekers, en wel zodanig dat die groep of menigte tot actie overgaat.