Hoe komt het circus aan de naam circus?

Ik weet wat een circus is maar waar komt de naam vandaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Antwoorden (2)

Van de vorm ; het is een rond theater of gebouw waar voorstellingen worden gegeven. Bij mijn beste weten stamt het uit het Latijn en werden oude amfitheaters in Rome al Circus genoemd - als ze rond waren.
Daar werden onder andere voorstellingen met dieren gegeven - zij het van een ander type dan de huidige circussen - en die naam is blijven hangen. De vorm en inhoud zijn echter in die bijna 2000 jaar wel wezenlijk veranderd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De naam circus werd door de romeinen overigens ook gebruikt voor ronde banen waarop wagen- en andere wedstrijden werden gehouden. Het woord betekent letterlijk cirkel trouwens - dat was ik nog even vergeten te melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Circus
OntstaanHet woord circus komt uit het Latijn en betekent letterlijk cirkel. De Romeinen gebruikten deze naam voor hun renbanen waar zij wagenrennen hielden. Deze renbanen waren langwerpige banen met in het midden een lange muur die aan de uiteinden halfronde palen had, waaromheen de wagens de bocht ... '
Gevonden op http://www.encyclo.nl/wb/18939209#w66