Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het circus aan de naam circus?

Ik weet wat een circus is maar waar komt de naam vandaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Van de vorm ; het is een rond theater of gebouw waar voorstellingen worden gegeven. Bij mijn beste weten stamt het uit het Latijn en werden oude amfitheaters in Rome al Circus genoemd - als ze rond waren.
Daar werden onder andere voorstellingen met dieren gegeven - zij het van een ander type dan de huidige circussen - en die naam is blijven hangen. De vorm en inhoud zijn echter in die bijna 2000 jaar wel wezenlijk veranderd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De naam circus werd door de romeinen overigens ook gebruikt voor ronde banen waarop wagen- en andere wedstrijden werden gehouden. Het woord betekent letterlijk cirkel trouwens - dat was ik nog even vergeten te melden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Circus
OntstaanHet woord circus komt uit het Latijn en betekent letterlijk cirkel. De Romeinen gebruikten deze naam voor hun renbanen waar zij wagenrennen hielden. Deze renbanen waren langwerpige banen met in het midden een lange muur die aan de uiteinden halfronde palen had, waaromheen de wagens de bocht ... '
Gevonden op http://www.encyclo.nl/wb/18939209#w66
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding