Waarom moeten sommige 'g's' als 'zj' uitgesproken worden, bijvoorbeeld in 'energie' en 'passagier'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit met dit met de herkomst van de worden te maken heeft. Dit zijn waarschijnlijk woorden die wij uit het Frans hebben overgenomen met de daarbij behorende uitspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de meeste woorden met de zj uit een ander land komen.

Toegevoegd na 58 seconden:
Het meeste uit het Frans en Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben woorden uit andere talen overgenomen en die een Nederlands-achtige spelling gegeven (bastaardwoorden).We spreken ze nog ongeveer hetzelfde uit. Vandaar die 'zj'. Het komt trouwens het meeste voor dat die woorden uit het Frans komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hier in Nederland zeggen wel energie uitgesproken als zj.Maar in Belgie daar in tegen weer niet

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens in Belgie is de uitspraak beter dan in Nederland
en ze worden meestal uitgesproken zoals het er staat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je in het nederlands geen zj achter elkaar hebt