Is het dit krat of deze krat ? en waarom..

Als er een krat naast je ligt en zeg je tegen iemand:
pak dit krat even op
of zeg je;
pak deze krat even op ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.5K
rose
13 jaar geleden
Over welk(e) krat gaat het eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hier naast me staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een krat om spullen/boodschappen in te doen.
rose
13 jaar geleden
Als het een krat is 'die' naast je staat, kan het nooit met dit worden aangewezen, aangezien het dan het krat zou zijn 'dat' naast je staat. Problem solved. ;~}

Antwoorden (8)

ik gebruik: deze krat. Voor mijn gevoel klopt 'dit krat' niet. Maar ik kan het niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei een vriend van mij ook inderdaad, maar voor mijn gevoel klopt deze krat niet. Vandaar de verwarring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik lees nu dat beiden kunnen, dat zal kloppen als de van Dale het zo aangeeft. Nu ik er over nadenk: dit krat staat hier en deze moet je even daar zetten! (dit krat voelt bij mij nog steeds niet lekker)
Krat het, de; o en v(m) -ten kist van open latwerk of plastic: een ~je bier

Oftewel: het mag allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krat het, de; o en v(m) ; dus het mag allebei, omdat ? Kan je dit nader verklaren ?
rose
13 jaar geleden
Omdat het zo in van Dale staat (mijn oudere versie zegt ook dat krat onzijdig is, dat is dus inmiddels achterhaald, volgens van Dale)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 'deze' en 'dat' aanwijzende voornaamwoorden zijn van resp. m/v en onzijdige woorden. Aangezien Meneer van Dale zegt dat krat zowel v(m) als onzijdig kan zijn mag je dus beide voornaamwoorden gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
@meelaynah
de krat wordt deze krat (controleer maar met 'de tafel')
en
het krat wordt dit krat (controleer maar met 'het huis')
Omdat zowel de krat als het krat goed is, is ook deze krat en dit krat goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel natuurlijk @robinnoval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geslacht van het woord heeft niks te zien met 'dit'/'dat' of 'deze' maar wel het lidwoord!
rose
13 jaar geleden
Wat bedoel je nou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@InVinoVeritas, het geslacht van het woord heeft wel te maken met 'dit/dat' of 'deze' aangezien er naar mannelijke en vrouwelijke woorden wordt gerefereerd m.b.v. een aanwijzend voornaamwoord als 'deze' en naar onzijdige woorden met 'dit' of 'dat'.
Dit krat. Krat is volgens van Dale een onzijdig woord, en bij onzijdige woorden gebruiken we het, dit en dat.
Mannelijke en vrouwelijke woorden krijgen deze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga voor "deze" krat. Dit krat klinkt me heel gek in de oren, net alsof een buitenlander het zegt en het geslacht niet weet. Maar dit krat is dus niet fout. Het is maar wat je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk deze krat,want dat andere klinkt naar mijn mening niet echt en volgens mij geeft hij het ook zo aan in het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide, het ligt er ook aan in welke context je het zegt; als er 5 kratten staan en jij vraagt aan iemand één specifieke krat te pakken zeg je die of deze. Als er maar één krat is zeg je; dit krat is blauw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is DIT KRAT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit krat bij enkelvoud, deze kratten bij meervoud.
In België is men iets correcter in het taalgebruik, sommigen vinden dat saai en droog, anderen houden dan weer van het zachte taaltje. Deze info geef ik mee om mijn antwoord te onderbouwen.