Realistisch, nuchter, wetenschappelijk...; het hangt een klein beetje af van de context waarin je het woord zweverig gebruikt . En of dat voor een persoon/type is of voor een verschijnsel of boekwerk of een theorie, wat dan ook.

'Zweverig' is natuurlijk een beetje een verzamelnaam voor verschillende verschijnselen en karaktertrekjes die eerstgenoemde beschrijvingen een beetje ontberen. Maar het ene zweverig is het andere niet. En zo is ook niet iedereen die niet als zweverig geclassificeerd kan worden het omgekeerde en DUS realistisch, nuchter of wetenschappelijk ingesteld. Daar zijn ook gewoon mensen bij die danwel niet zweverig zijn, maar ook niet dermate onderlegd dat je ze als erg nuchter of erg realistich kunt indelen. Iemand die in allerlei complottheorieen gelooft, bijvoorbeeld, hoeft geen 'zwever' te zijn, maar is beslist ook niet realistisch bezig. En niet iedereen die met een minder concreet onderwerp bezig is, doet dat zonder wetenschappelijke of nuchtere inslag. Je kunt buitengewoon spiritueel bezig zijn zonder te zweven.

Zweven heeft meer te maken met het je afsluiten van heel voor de hand liggende informatie en prikkels, en je te sterk focussen op dingen waar je eigenlijk geen controle over hebt, en eigenlijk niet eens het bestaan van kunt aantonen. Volledig vertrouwen op dingen die buiten je bevattingsvermogen en buiten je invloedssfeer liggen. Dat is toch wel een vrij specifieke groep.

Ik wil de term zweven dan ook beslist niet misbruikt zien worden voor alles wat spiritueel is. Die woorden worden namelijk nogal eens - ten onrechte- door elkaar heen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
'Ik wil de term zweven dan ook beslist niet misbruikt zien worden voor alles wat spiritueel is. ' Complie!
rose
13 jaar geleden
Niet dat ik het met de conclusie van de laatste alinea niet eens ben, overigens, begrijp mij niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt maar net af van hoe je spiritueel interpreteert. Voor mij is dat vele malen breder dan het geloof in bovennatuurlijke of religieuze zaken. Je bezig houden met zingeving, met wat echt belangrijk is, je met wezelijke zake bezig houden, hoofd- en bijzaken in je leven scheiden, dieper over dingen nadenken, voor mij valt dat allemaal onder spiritualiteit, maar wel op een buitengewoon nuchtere manier.
Door het claimen van de term 'spiritueel' door de zweefmolen is het woord inderdaad wel ernstig aan inflatie onderhevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of dat mensen die niet in sprookjes geloven dus niet spiritueel kunnen zijn, wat ik een vreselijke onderschatting vind van het algemeen menselijk vermogen.
rose
13 jaar geleden
Is jouw eerste reactie een reactie op iets dat ik geschreven heb?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die daarvoor. Daar probeer ik mijn 'conclusie' nog even toe te lichten.

Andere antwoorden (15)

Met beide benen op de grond staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuchter

Toegevoegd na 55 seconden:
En dan bedoel ik niet dat je niks gedronken hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve wat al genoemd is, is er ook:
Realistisch.
Duidelijk.
Scherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alwetend.
Helder.
Nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
standvastig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geaard. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Down to earth
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook: Zinkend en drijvend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term 'aarden' wordt in de praktijk vaak gebruikt als het tegenovergestelde van 'zweverig'.
In veel gevallen zit er aan beide termen ook een oordeel. Zweverig wordt ervaren als ''niet met beide benen op de grond'' en door te aarden ''kom je weer in balans''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuchter.... en dan niet in de zin van ''niet dronken'' maar in de zin van... sorry maar ik ben echt te nuchter voor dat zweverige gedoe... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tegenovergestelde van zweverig zou ook vastgeroest kunnen zijn.

Maar eigenlijk is iedereen die niet stevig met de beide benen op de grond staat in meerdere of mindere mate zweverig.

Zweverig is een beetje een term geworden waarmee je 'anderen' als fantasten en malloten kunt wegzetten, wat jammer is, want een beetje zweverigheid is niet verkeerd op zijn tijd. Als je maar ergens enigszins verankerd ligt is er niets mis mee.

Het tegenovergestelde van zweverig kan ook fantasieloos zijn.

Of kleikoppigheid.
rose