Hoe leer je makkelijker en sneller teksten schrijven?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik bedoelde eigenlijk teksten voor opdrachten voor school, dus voor organisatorische plannen bijvoorbeeld. Maar het onderstaande antwoord voor muziek teksten is ook goed, omdat dat ook een tekst is en ik zing toevallig ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je dat? Wat voor teksten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wordt huisarts :) die schrijven binnen 2 seconde iets....aleen is het daarna niet meer te lezen^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik je niet helpen, als ik het in 1 minuut schrijf kan je het ook niet lezen:) +1 en volg deze.

Het beste antwoord

Veel oefenen, dus veel doen, uiteraard, maar : ook veel lezen.

Als je heel veel leest, maak je je de manier waarop teksten zijn opgebouwd langzaam maar zeker een beetje eigen, en zal het je steeds makkelijker vallen zelf een tekst in elkaar te draaien.
Vooral natuurlijk het type teksten lezen dat je wilt produceren, maar focus je daar niet alleen op. Juist een tekst ook anders aanpakken dan de standaard aanpak kan een heel origineel resultaat opleveren (al zou ik voorzichtig zijn met een bedrijfsplan in de vorm van een songtext ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt het over muziek teksten denk ik he?

Ik vind het altijd heel erg moeilijk om uit te leggen omdat ze er bij mij altijd 'uitvallen'.

Bijvoorbeeld: Er is iets gebeurd, of ik voel me gewoon fijn, of wat dan ook, dan ga ik meteen iets bedenken en dat omzetten in tekst.
Heel lastig proces om uit te leggen.. probeer inspiratie uit je omgeving te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeelden lezen en veel schrappen in je tekst. Vaak is de valkuil te mooie of lange zinnen willen maken.
Laat iemand anders de tekst lezen en vertellen wat hij uit de tekst opmaakt. Omdat je zelf weet wat je wilt schrijven, sla je soms belangrijke dingen over, omdat jij die logisch vindt. Een ander kent de achtergrond/doelstelling niet en haalt heel iets anders uit jouw tekst
13 jaar geleden
Stomweg oefenen of een cursus in steno nemen. Soms is een andere manier van je pen vast houden of je handschrift enigzins aanpassen ook een idee. En een pen die voor jou prettig schrijft kan ook een optie zijn als je het na die tijd nog wil kunnen lezen. Of je moet leren blindtypen en het uit gaan typen.

Toegevoegd na 48 seconden:
sorry verkeerde interpretatie van de vraag...haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..... haha
Er bestaat een site, www.tio-abc.nl waarop je kunt oefenen.
Dit doe ik voor school en ik weet niet zeker of je daar gewoon een account voor aan kunt maken.