ik vermoed dat het van de engelse uitdrukking: a skeleton in the closet komt.
dat wil zeggen dat iets achter wordt gehouden, in het verborgene blijft.
een homoseksuele man of vrouw die dat openbaart, komt dus als het ware uit de kast.
Rieneke1
13 jaar geleden
Coming out
in 1997, de eerste bekendheid in Hollywood die openlijk voor zijn of haar homoseksualiteit uitkwam `Coming out` (een verkorting van ‘coming out of the closet’) is een Engelse uitdrukking die wordt gebruikt voor het moment waarop een homo, lesbienne of biseksueel er voor kiest om openlijk voor zijn of haar seksualiteit uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De herkomst is als volgt:
Ooit was er een man die bij een andere man (die getrouwd is, maar zijn vrouw is niet thuis) op bezoek ging om daar bepaalde "dingen" te doen samen. Op het moment dat ze bezig zijn komt de vrouw net weer thuis (ze vermoedde al dat haar man een relatie had). De ene man, slim als hij is, verstopt zich snel in de kast. De getrouwde man blijft in bed liggen als zijn vrouw daar naar binnen stormt. Ze vraagt wat er aan de hand is en dan komt dus de ene man uit de kast gelopen om op te biechten.

Dus het komt er op neer dat als deze man zich niet in de kast, maar onder het bed had verstopt, de uitdrukking "onder het bed vandaan komen" was geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
+ omdat ik hem zo leuk vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig nog een plusje, de rest zijn een stelletje zuurpruimen :)
Een heel ingewikkeld engels verhaal doorgeworsteld hebbend konstateer ik dat het gewoon komt van het feit dat een kast iets verhult, in dit geval iemands persoonlijke gevoelens en dat andere mensen het pas kunnen zien als je de kast opent.

Blijkbaar is een kast een goede vergelijking met het opslaan van menselijke gevoelens. In diverse cursussen waar ze gaan graven in je herinneringen hebben ze het ook over ladenkasten waar je in elke lade andere eigenschappen hebt zitten.
amigo