Waar komen de woorden die wij gebruiken, voor de verschillende kleuren, vandaan?

Waarom noemen wij paars , paars. groen, groen. Blauw, blauw enz? Zit daar een gedachte achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Van Dale Etymologisch Woordenboek:

Paars: middeleeuws latijn PERSUS (donkerblauwe stof uit Perzië), klassiek latijn PERSICUS (als van een perzik). Heet in het engels anders (purple), in het duits ook (purpur of lila).
Purper komt van het griekse woord porphura, een naam voor een slak die kleurstof levert.
Lila komt uit het perzisch en is een benaming voor een sering.

Blauw: waarschijnlijk oud-germaanse herkomst (is bijna hetzelfde in engels en duits: blue en blau).

Groen: oud-saksisch, in engels en duits ook ongeveer hetzelfde (green, grün).

Kleuren die weinig voorkomen in Noord-West-Europese natuur, zoals paars, hebben zo te zien in de loop der tijden een geïmporteerde naam gekregen, en kleuren die gewoon in bos en veld te zien zijn hebben een gemeenschappelijke oud-germaanse achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool, thanx man!

Andere antwoorden (2)

Dat is gewoon zo ontstaan. Er zit verder geen gedachte achter. Het is een woord om een kleur aan te duiden, net als een woord om een vorm aan te duiden of een woord om een object aan te duiden of een woord om een gevoel aan te duiden of een woord zoals deze woorden die ik hier nu typ. Ze zijn er gewoon, ze veranderen met de jaren en er zijn invloeden van buitenaf.

Maar een betekenis heeft het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar ik weet wel dat er een hele studie bestaat die taalfilosofie heet. Waarom noemen we een tafel een tafel? Plato deed onderzoek naar de werkelijkheid en de betekenis van de werkelijkheid.

Daarvoor moet natuurlijk eerst duidelijk zijn wat de waarheid en de werkelijkheid is. Wat voor mij rood is kun jij als oranje waarnemen. Dat heeft weer te maken met de kogeltjes en staafjes in de ogen. Dan zijn er nog algemene waarden. Een tafel gebruik je om aan te eten of om aan te schrijven. Als je een houten tafel omdraait en in het water gooit, dan kun je op het water dobberen. Met een beetje fantasie hoor je mensen dan al zeggen: wat een mooie boot. Bind lakens aan de poten en de tafel kan bijna dienst doen als zeilboot. We praten intussen nog steeds over hetzelfde voorwerp.

Het is een hele goede vraag en ik ben ook zeer benieuwd naar de overige antwoorden. Ik denk dat je het antwoord moet zoeken in de "taalfilosofie"

Daarnaast denk ik dat oude talen een stevige stempel hebben gedrukt op het huidige taalgebruik. Misschien kun je in de oude talen het antwoord vinden.