Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Sceptisch, kritisch

Toegevoegd na 1 minuut:
Naïef is namelijk goedgelovig. Iemand die niet zomaar alles gelooft is kritisch of sceptisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, eindelijk een juist antwoord ! Wat valt dat tegen, zeg ! Zo moeilijk was-ie toch niet ??
rose
13 jaar geleden
Iemand kan best kritisch of sceptisch zijn en toch naief. Wereldwijs is het enige juiste (en al gegeven) antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sceptisch naïef persoon? Dat lijkt me een contradictio in terminis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roos, je kunt wellicht het ene MOMENT sceptisch zijn en het volgende naief, maar de twee sluiten elkaar tegelijkertijd wel degelijk uit ; het zijn volledige tegenovergestelden.
Wereldwijs is weer iets heel anders ; dat betekent dat je je op met name sociaal gebied goed weet te handhaven en weet hoe het spelletje gespeeld wordt. Kritisch zijn is daarvoor vaak handiger dan naïveteit, maar het is er beslist niet het tegenovergestelde van.
rose
13 jaar geleden
De eerste betekenis van naïveteit is: natuurlijke openhartigheid, onschuld, ongekunstelde eenvoud Dat sluit scepticisme niet uit, noch een kritische blik. Vooral naief scepticisme kom ik regelmatig tegen.
rose
13 jaar geleden
Iemand die zegt: "Waarom zorgen de regeringen er niet voor dat iedereen op de wereld voldoende schoon water heeft, opdat er niet elke dag zoveel kindertjes doodgaan door gebrek daaraan?" getuigt tegelijkertijd van een kritische kijk en een naïef wereldbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha, ja dat is wel buitengewoon naief, maar eerlijk gezegd vind ik het erg weinig kritisch.
rose
13 jaar geleden
van weinig water wordt je ook nat....

Andere antwoorden (10)

Ik zou zeggen 'doordacht '
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaren. Man of vrouw van de wereld zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verstandig of wijs maar ook 'street wise' (weet ik geen Nederlandse term voor: je kent en leeft naar de regels van de straat)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wereldwijs zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Argwanend....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Berekenend.
Geraffineerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naïef heeft onnozel als synoniem.
Onnozel betekent: onervaren, en dus gemakkelijk te bedriegen.
Het tegenovergestelde is dus: ervaren.

Of volgens Herman Finkers: nozel ;-)
(een niet al te nozel type)
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onnozel betekent onschuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet volgens mijn van Dale.
Wantrouwend. Als je naïef bent geloof je haast alles. Als je wantrouwend bent geloof je haast niets.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Door de wol geverfd?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doordacht , Niet goedgelovig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding