Ik noemde mijn overgrootmoeder omi. Laatst sprak ik iemand die haar overgrootmoeder ook zo noemde. Is dit toeval?

Of is er een taalkundige of culturele oorsprong?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
25.6K

Het beste antwoord

Ja hoor,is heeeel normaal dus want ik noem mijn 2 nog levende overoma's ook dus omi.
Maar m'n nog enige levende overopa zeg ik gewoon ook opa tegen of soms wel als ik t kort wil zeggen *oop*
dat gaat gewoon vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat lief! Ik noemde mijn ondere overgrootmoeder moeke, maar die was Gronings, vandaar. Mijn oma noemde ik ook vaak "oom".

Andere antwoorden (7)

Wij, nou ja, de kinderen van de kleinkinderen van mijn moeder noemden haar ook Omi. Volgens mij is dat heel gewoon. Ik heb het zelfs op haar grafsteen laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de kinderen van de kleinkinderen van je moeder, ben je OF de oma/opa of de oudtante/oudoom. Ik snap niet hoe je die "wij" kunt noemen.
Ik denk dat je ergens iets niet helemaal goed hebt beschreven...
jc54
13 jaar geleden
@Dounja; als Esme met haar kind(eren) en/of
kleinkind(eren) bij haar moeder zit, lijkt het mij logisch dat ook zij haar moeder "omi" noemt, omdat zijzelf oma ís, én om verwarring bij de (achter)kleinkinderen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaaaah, ja, dat kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met "wij" bedoelde ik, bij ons in de familie. Dus: de achterkleinkinderen van mijn moeder noemden haar Omi. Sorry voor de verwarring.
Volgens mij is het afkomstig uit het Duits. Daar wordt vaak de oma Omi genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het wordt ook vaak gebruikt om onderscheid te maken tussen de 2 opa's en oma's (van beide ouders)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het een eretitel vinden, maar ja ik ben een man en dus nooit een omi.
ik kom het ook meer tegen, dat mensen omi zeggen, maar niet verklaarbaar naar streek, leeftijd (van de spreker) of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen toeval.
Heel normaal om overgrootmoeder omi te noemen,
ter onderscheiding van oma.

Zie voorbeeld.
http://albertscorner.web-log.nl/albertscorner/2010/03/overgrootmoeder.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anne Frank noemde ook al haar ene oma 'Oma' en haar andere oma 'Omi'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een lieve respectvolle benoeming.