Ik noemde mijn overgrootmoeder omi. Laatst sprak ik iemand die haar overgrootmoeder ook zo noemde. Is dit toeval?

Of is er een taalkundige of culturele oorsprong?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor,is heeeel normaal dus want ik noem mijn 2 nog levende overoma's ook dus omi. Maar m'n nog enige levende overopa zeg ik gewoon ook opa tegen of soms wel als ik t kort wil zeggen *oop* dat gaat gewoon vanzelf.

Wij, nou ja, de kinderen van de kleinkinderen van mijn moeder noemden haar ook Omi. Volgens mij is dat heel gewoon. Ik heb het zelfs op haar grafsteen laten zetten.

Volgens mij is het afkomstig uit het Duits. Daar wordt vaak de oma Omi genoemd.

het wordt ook vaak gebruikt om onderscheid te maken tussen de 2 opa's en oma's (van beide ouders)

ik zou het een eretitel vinden, maar ja ik ben een man en dus nooit een omi. ik kom het ook meer tegen, dat mensen omi zeggen, maar niet verklaarbaar naar streek, leeftijd (van de spreker) of wat dan ook.

Nee, geen toeval. Heel normaal om overgrootmoeder omi te noemen, ter onderscheiding van oma. Zie voorbeeld. http://albertscorner.web-log.nl/albertscorner/2010/03/overgrootmoeder.html

Anne Frank noemde ook al haar ene oma 'Oma' en haar andere oma 'Omi'

Ik vind het een lieve respectvolle benoeming.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100