waarom heeft het oud-griekse woord ''he naus'' zo'n vreemde vervoeging?

ik kon geen griekse letters typen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Ik heb zelf Grieks, en ik weet ondertussen dat er in het Grieks meer uitzonderingen dan regels zijn. Nu dat ik in mijn grammaticaoverzicht kijk, zie ik dat er in de gemengde groep (uitgangen: nominatief-ος-ι-α-εσ-ων-σι-ας) vier groepen te onderscheiden zijn:
1. Medeklinkergroep: woorden die eindigen op een medeklinker. Deze groep is meestal 'normaal'.
2. Stam op -σ: hierbij vervalt de 'σ' omdat deze intervocaal is: hij staat tussen twee klinkers in. Dus ἐθνοσος wordt ἐθνους. (o+o wordt ου)
3. De klinkergroep: deze heeft aparte uitgangen doordat de eerste klinker van de uitgang mengt met de laatste klinker van het woord. Ook zijn er soms aparte uitgangen.
4. De vierde groep, je raadt het al, is alleen het woord 'ναυς': dit woord heeft gewoon volslagen idiote uitgangen die nergens op slaan. Het is een groep an sich.
Waarom dit zo is, weet ik niet. Ik weet alleen wel dat veelgebruikte woorden vaak onregelmatig zijn. (denk maar aan lopen en zijn: die zijn in elke taal onregelmatig). Aangezien een schip (ναυς) veel gebruikt werd in Griekenland, is dat misschien de reden.