Waar komt de uitspraak "tussen neus en lippen door" vandaan?

Wat word ermee bedoelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.9K
zondag
13 jaar geleden
Als iemand je wat tussen neus en lippen door vertelt doet hij dat op een heel achteloze manier, net alsof het helemaal niet belangrijk is. Dat hoeft het natuurlijk inderdaad niet te zijn. Maar die achteloze mededeling kan weldegelijk ook verdraaid belangrijke informatie bevatten.
zondag
13 jaar geleden
o verkeerrde knop. Ik ga hem bij de antwoorden zetten.

Het beste antwoord

Er wordt mee bedoeld: terloops, in het voorbijgaan. Tussen neus en lippen door iets zeggen betekent dus dat je een terloopse opmerking maakt, niet al te nadrukkelijk iets zegt.

De uitdrukking heeft van oorsprong te maken met eten en drinken en betreft het moment dat het eten of drinken zich letterlijk tussen neus en lippen bevindt. Dus zoiets als voordat je een hap of een slok neemt even iets zeggen of mededelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi

Andere antwoorden (2)

Als iemand je wat tussen neus en lippen door vertelt doet hij dat op een heel achteloze manier, net alsof het helemaal niet belangrijk is. Dat hoeft het natuurlijk inderdaad niet te zijn. Maar die achteloze mededeling kan weldegelijk ook verdraaid belangrijke informatie bevatten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja hier staat hij beter...
Quote
Tusschen neus en lippen.
d.i. terloops, in het voorbijgaan; eig. van spijs of drank: in den tijd dat spijs of drank zich tussen neus en lippen bevindt. Vgl. Het Volk, 3 jan. 1914, p.9 k1. Het moest wel spannen, wanneer zij 'n beroep deed op de vereeniging van liefdadigheid, want de dames verweten haar, zoo tusschen neus en lippen door, dat de kinderen er toch niet hongerig uitzagen; 3 Febr. p.2 k 3: Nu vindt het vaak plaats dat buiten den gewonen rangeerdienst ons order wordt gegeven dat er met trein zooveel een rijtuig medegegeven moet worden. Zulks geschiedt dan vaak tusschen neus en lippen.
Unquote.

Toegevoegd na 48 seconden:
Dit even tussen neus en lippen door...