Hoe zijn ze gekomen op het woord "bijdehand"?

Waar komt het vandaan en hoe is het bedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

Als je zit te computeren heb je (letterlijk) een lekker kopje koffie bijdehand. Als je verkouden bent een zakdoek bijdehand, en als je iemand wilt bellen, heb je zijn nummer bijdehand. Het is dus allemaal direct beschikbaar. Niet zoeken, niet wachten, het is er gewoon.

Iemand die bijdehand is, is ook direct beschikbaar, b.v. voor commentaar, of zo iemand hoeft nauwelijks na te denken voor hij in actie komt. Bijdehand dus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is vermoedelijk afkomstig uit de tijd dat men transporteerde met paard en wagen. Het was van toepassing op het paard dat aan de linkerzijde in het span liep. Dat was het bijdehandsche paard. Het paard dat aan de rechterkant liep was het bovenhandsche paard. Bij de voerlui was namelijk de linkerhand de hand bij uitnemendheid omdat die de teugels hield.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat is de link dan met de huidige betekenis van bijdehand, dus als iemand die altijd direct een antwoord klaar heeft staan?
Amadea
13 jaar geleden
Dat is niet bijdehand, maar ad rem! Bijdehand betekent: vlug, slim, schrander, pienter, alert, gewiekst, handig.