Wat is het meervoud van spookslot?

Hier hadden we het bij Nederlands over. De docent heeft gekeken in de dikke van Dale, maar daar staat het ook niet in, heeft iemand een oplossing (met uitleg)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

In het "Van Dale groot woordenboek van hedendaags Nederlands" staat dat het meervoud van slot in de betekenis van 'versterkt kasteel' sloten is. Een spookslot is een versterkt kasteel waar het spookt. Het meervoud van spookslot is daarom spooksloten.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (8)

Spooksloten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spookslot = spookkasteel - spookkastelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een slot, twee sloten. Spookslot / spooksloten.

Toegevoegd na 14 uur:
Vanwege de communicatie in reacties: Een spookslot is een specificatie van het type slot. Dus is het meervoud van spookslot, gelijk aan het meervoud van slot. Dat staat uiteraard gewoon in het woordenboek (Zie link bij oorspronkelijke antwoord) en is spooksloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slot-sloten
Spokslot-spookslotten
In de context van spookslot wordt een heel ander soort slot bedoeld.
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: spookslots, dat kwam als eerste bij me op. Maar nu ik het opschrijf, ziet het er toch raar uit, maar het klopt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 olievat-2 olievaten
1 handvat-2 handvatten
1 fietsslot-2 fietssloten
1 spookslot-2 spookslotten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Goeie voorbeelden, ik snap die minnaars niet, van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- slotten bestaan niet
Slot in de betekenis van versterkt kasteel. Heet zo omdat het gesloten is. Meervoud is sloten voor alle 20 betekenissen van het woord slot in mijn DvD.l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spooksloten.