Wat betekend nou presies illuminatie?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik niet, en anderen denk ik ook niet aangezien ze geen antwoord geven.
Kimath
13 jaar geleden
Het is 7 minuten geleden gestrld, eventjes geduld..

Antwoorden (3)

Dit is een toestand van grote geestelijke opheldering zoals bij het plotseling beleven van inzicht.
Het is ook een term voor het versieren van middeleeuwse handschriften, zoals getijdenboeken.
Het kan ook feestverlichting betekenen.

Er zijn dus meerdere betekenissen van dit woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Illuminati is een ander woord voor orde.. De Illuminatie kan voor mensen een verschillende betekenis hebben, net als bijvoorbeeld de vrijmetselarij. de vrijmetselarij wil dingen veranderen in de samenleving, wat dit is willen ze alleen niet kwijt dit geld hetzelfde voor de illuminatie(de nieuwe wereld orde)het zijn diverse geheime genootschappen.

"Ondanks dat algemeen wordt aangenomen dat de Illuminati eind 18e eeuw is opgehouden met bestaan, wordt de Orde nog steeds in verband gebracht met kopstukken uit de hedendaagse politiek. Zo zouden president Bush (senior), Reagan en zelfs Bill Clinton lid zijn van de Illuminati en zou de invloed van het genootschap in het heden nog steeds zeer omvangrijk zijn. Ook werd het genootschap in verband gebracht met de moord op John F. Kennedy.

De Illuminatie wordt dus in één adem genoemd met de Vrijmetselarij. Niet in de laatste plaats door hun gebruik van een eigen symboliek, die teruggrijpt naar oeroude tradities en zoals ze zelf zeggen ‘tijdloze wijsheid’. De website van de Nederlandse Vrijmetselarij (www.vrijmetselarij.nl) vertelt het volgende over het gebruik van deze symboliek: ‘De diepste symboliek voert in de visie van de vrijmetselaren terug tot het bewerken van de ruwe steen, zijnde het eigen wezen.

Hij wordt geacht deze om te vormen tot een zuivere kubiek om daarmee een bouwsteen te worden in het volmaakte bouwwerk.Symboliek is voor ons vrijmetselaren geen onderwerp van verering, noch een doel. Het is een waardevol hulpmiddel tot begrip.’

Symboliek

Naar schatting zijn er op dit moment in de wereld zo’n vijf miljoen vrijmetselaren. In Nederland telt de Orde ongeveer 6.000 leden. De symbolen van de Vrijmetselaars (en de Illuminati?) zijn wijd verspreid. Zo staat een van de bekendste symbolen gewoon afgedrukt op dollarbiljetten! Hierover zegt Brown in een interview: “Dit symbool is een oorspronkelijk ontwerp van Charles Thomson en werd gepresenteerd aan de Amerikaanse bank in de veertiger jaren toen de Illuminati een wijdverspreid en geaccepteerd genootschap werd en infiltreerde in de Vrijmetselaars Orde van Freemasons. In die tijd waren er veel politici lid van deze Orde, waaronder Vice-President Henry Wallace. Veel historici geloven nog steeds dat President Roosevelt is overgehaald door Wallace om dit ontwerp te gebruiken. Andere complottheorieën zeggen dat juist Franklin D. Roosevelt een hooggeplaatst lid was van de Freemasons.”

"zie reactie voor vervolg"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is Dan Brown nu op het idee gekomen om juist een boek te schrijven over de Illuminati?
Brown: “Tijdens een rondleiding in het Vaticaan waren we aanbeland in ‘il passetto’, de tunnel die speciaal is aangelegd voor de paus om te kunnen vluchten bij vijandelijke aanvallen. De gids vertelde ons daar dat een geheim broederschap - de Illuminati - ooit één van de meest gevreesde vijanden van het Vaticaan was. Deze broederschap zou wraak nemen op de misdaden van het Vaticaan tegen wetenschappers als Galileo en Copernicus. Ik was direct gefascineerd. Toen de gids mij vertelde dat er nog steeds historici zijn die geloven dat de Illuminati nog steeds actief is, moest ik wel een boek hierover schrijven…” De Orde van Verlichting heeft echt bestaan en - als we de complottheorieën mogen geloven - bestaat dit broederschap nog steeds en heeft zij nog steeds erg veel invloed en macht. Helaas was Dan Brown niet beschikbaar voor het beantwoorden van de vragen die nog door mijn hoofd spoken sinds het lezen van ‘Het Bernini Mysterie’. Heb je het boek gelezen, dan is het heel boeiend om de site van Dan Brown te bezoeken, waar hij aanvullende en geïllustreerde informatie geeft over de verschillende onderwerpen in het boek. Een ‘lichtend’ voorbeeld voor andere schrijvers, om je website op deze manier in te zetten.
Verlichting en niets meer of minder. Dat kun je uitleggen als een fysiek of een spiritueel iets,dat staat je vrij.