Wanneer gebruik je rede en wanneer gebruik je reden?

En een uitleg van de woorden aub.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.5K

Antwoorden (3)

Je hebt bijv. een zinsrede, een redevoering, je houdt een rede (speech) Dit heeft allemaal met woorden te maken.
Een reden is een grond, een oorzaak, bijv."de reden dat ik boos ben is omdat jij mij gekwetst hebt".

Toegevoegd na 7 minuten:
Een rede kan echter ook een havenkant zijn, een soort aanlegplaats, je kan ook iemand in de rede vallen terwijl diegene praat. Een goed synoniem voor rede is 'toespraak'. Rede kan ook gezond verstand zijn, daarmee 'redeneer' je dan weer. Je denkvermogen dus.
amc
13 jaar geleden
Volgens de Van Dale:

1re·de de; v(m) 1 het begrips- en onderscheidingsvermogen vd mens; het gezond verstand 2 het spreken: iem in de ~ vallen iems woorden
onderbreken; (taalk) de directe ~ woordelijke weergave van iems woorden; indirecte ~ weergave van iems woorden in een andere vorm 3 mv -s, -voeringen redevoering, toespraak
2re·de de; v(m) -n, ree reeën beschutte ankerplaats buiten de haven

 re·den de; v(m) -en 1 hetgeen iem als verklaring ve toestand, een door hem verrichte daad enz. geeft 2 argument

rede en reden hebben dus verschillende betekenissen, zoals hierboven is omschreven. Nu de betekenis bekend is, is hiermee waarschijnlijk direct de vraag beantwoord wanneer je rede en wanneer je reden gebruikt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
REDE, Is een Zelfst. Naamw. =
1]tekst die je voor een groep mensen uitspreekt. Synoniemen : redevoering, vertoog; aanspraak, toespraak, verhandeling, oratie, voordracht.

BIJV.:iemand in de rede vallen = hem beletten voort te gaan met spreken, oftewel: iemand niet uit laten praten

2] Ankerplaats, aanlegplaats van een vaartuig
3] Ratio, verstand, denkvermogen.
BIJV.: Gevoel versus rede = het gevoel tegenover het verstand.

REDEN, is een zelfstandig naamwoord =
1] waarom je iets doet,
[bijv: een reden opgeven waarom je te laat bent]
Oftewel, synoniemen: oorzaak, beweeggrond, motivatie,
aanleiding, argument, motief, alibi, drijfveer.
BIJV: vertel eens wat jouw redenen zijn om dit te doen.