Waarom schrijven we vlekkeloos en niet vlekkenloos?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij vlekkenloos kompt er zoon root golfstreepje ondur en dan is het niet goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar ik kan niets uit uw reactie halen..
rose
13 jaar geleden
Ik weet niet hoelang je al op Goeie Vraag rondhangt, maar hier schrijft niemand vlekkeloos...

Het beste antwoord

Beide vormen zijn volgens het Witte Boekje correct. Bij het achtervoegsel -loos is enige variatie mogelijk. In sommige gevallen kan een tussen-n voor het achtervoegsel -loos het woord letterlijker maken. Voorbeelden daarvan zijn: schuldeloos (onschuldig) en schuldenloos (zonder schulden) en grenzeloos (onbeperkt, een grenzeloos vertrouwen) en grenzenloos (zonder grenzen, een Europa zonder grenzen). Bij vlekkeloos en vlekkenloos zien we hetzelfde. Een vlekkeloze reputatie is een onberispelijke reputatie en een vlekkenloze broek is een broek zonder vlekken. Bij een andere samenstelling met -loos die hier heel dichtbij ligt, smetteloos, volstaat in beide gevallen de vorm smetteloos zonder tussen-n. Een smetteloze reputatie is correct, evenals een smetteloze broek. De constructie met een tussen-n, een smettenloze broek, is gekunsteld en ook niet correct. Het Witte Boekje geeft ook alleen smetteloos, en niet smettenloos. Vergelijken we de smetteloze broek (zonder tussen-n) met de vlekkenloze broek (met tussen-n), dan is de eerste variant te verkiezen boven de tweede. Conclusie: de vorm vlekkenloos is gekunstelder dan de vergelijkbare vormen schuldenloos en grenzenloos, en we hebben met smetteloos een goed synoniem voor vlekkenloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een snel en compleet antwoord. Bedankt!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het duidelijker wordt komt doordat als je het met een -n spelt, verwijst naar echte dingen, in dit geval vlekken.
Vlekkenloos is dus logischer bij 'een vlekkenloos tafelkleed'
Vlekkeloos is logischer bij 'dit verliep vlekkeloos'.

Andere antwoorden (3)

de"n-regel" geldt alleen voor samenstellingen. vlekkeloos is geen samenstelling, -loos is immers geen zelfstandig naamwoord. vgl zinnelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een woord op '-loos' krijgt volgens de officiële spelling nooit een tussen-n. Het is dus bijvoorbeeld 'woordeloos', 'sterreloos', 'normeloos', 'vlekkeloos' en zelfs 'ideeëloos'. Volgens het niet-officiële Witte Boekje mogen 'woordenloos', 'sterrenloos', 'normenloos', 'vlekkenloos' en 'ideeënloos' ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt ook door het grondwoord: vlek.
Dat eindigt op een k en zo wordt het vlekkeloos.
Hetzelfde zie je met ster.