Het zijn kernachtige uitspraken, zg. volkswijsheden.
Het houdt ook vaak een waarschuwing in en vaak in de oude spreekwoorden of gezegden zit een godsdienstige betekenis of een zedelijke.
Spreekwoorden ontstaan tegenwoordig niet zoveel, gezegdes wel. ' Van de vrachtwagen gevallen'bijv. of
'Het glazen plafond', zijn hedendaags ontstane gezegden.

Spreekwoorden zijn vooral door schrijvers verzonnen, omdat het dichterlijker klinkt. 'Als je van de duivel spreekt, trap je hem op de staart', klinkt toch veel mooier dan 'Als je over iemand roddelt, komt hij er net aan'?
Ook boeren waren er vroeger veel en die hadden zo ook hun vaste spreekwoorden, zodat iedereen wist wat er bedoeld werd. Bijv. 'De appel valt niet ver van de boom',
en 'De morgenstond heeft goud in de mond'.

Door dit soort wijsheden in een soort spreuk te zetten die vaak rijmt, onthielden de mensen het eerder wat werd bedoelt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit de maatschappij; hoe meer mensen het gaan gebruiken, hoe bekender het word.. Zo heeft ieder land ook andere spreekwoorden, terwijl ze hetzelfde bedoelen, wij zeggen bijv.

Het regent pijpenstelen.

In England:
It raining cats and dogs

Echter bedoelen we beiden; het regent heel veel of heel hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van ondestaande sites

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.spreekwoord.nl/
http://www.leukespreuk.nl/spreekwoorden.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste keer, bij bronnen ging er iets fout.