Moet het zijn 'de rest is apen' of 'de rest zijn apen'? Want 'rest' is nochtans enkelvoud maar 'apen' meervoud...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk: de rest zijn apen. Het voelt heel raar aan om bij een meervoudswoord als apen een enkelvoud bij het werkwoord te zetten. Overigens zou ik zelf de zin ombouwen om het probleem te vermijden. De rest van de groep bestaat uit apen.

het is: de rest zijn apen (je zou het zo kunnen lezen: de rest "van de dieren" zijn apen en dan zie je dat het om meervoud gaat

De combinatie van die twee woorden kan helemaal niet. Want rest is wat overblijft. De rest is as. Als het gaat om levende wezens dan kan je "overigen" gebruiken. Met de werkwoordsvorm dus in meervoud. Toegevoegd na 2 minuten: In een uitgebreidere zin wordt het dan: De overige dieren zijn apen.

Het moet zijn 'zijn', omdat het onderwerp, apen in dit geval, meervoud is en 'zijn' is het persoonsvorm. Deze twee zaken moeten dezelfde meervouds- of enkelvoudsvorm zijn. Toegevoegd na 1 minuut: sorry het moet zijn de persoonsvorm

Is het niet gewoon de rest is aap.. De andere opties kloppen niet. Toegevoegd na 7 minuten: De rest is namelijk altijd enkelvoud

Ik zou zeggen: Wat rest,zijn apen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100