Moet het zijn 'de rest is apen' of 'de rest zijn apen'? Want 'rest' is nochtans enkelvoud maar 'apen' meervoud...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10K

Het beste antwoord

Ik denk: de rest zijn apen.
Het voelt heel raar aan om bij een meervoudswoord als apen een enkelvoud bij het werkwoord te zetten.

Overigens zou ik zelf de zin ombouwen om het probleem te vermijden. De rest van de groep bestaat uit apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'apen' is maar om een voorbeeld te geven ;-)

Andere antwoorden (5)

het is: de rest zijn apen (je zou het zo kunnen lezen: de rest "van de dieren" zijn apen en dan zie je dat het om meervoud gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'apen' is maar om een voorbeeld te geven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, maar snap je het principe? als je achter "de rest" een meervoud kan zetten, is het "zijn" je kan ook zeggen" de rest zijn mensen, of de rest zijn boeken.
duidelijk? zo nee, dan probeer ik nog een voorbeeld te bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rest is altijd enkelvoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dus, het gaat in dit geval om apen en dat is meervoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je wel kunt zeggen is: de rest is bulls..t want dat is enkelvoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het helemaal, bedankt! + ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt het niet snappen. Rest is en blijft enkelvoudig waar die rest dan ook uit bestaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan :-)
De combinatie van die twee woorden kan helemaal niet. Want rest is wat overblijft. De rest is as. Als het gaat om levende wezens dan kan je "overigen" gebruiken. Met de werkwoordsvorm dus in meervoud.

Toegevoegd na 2 minuten:
In een uitgebreidere zin wordt het dan: De overige dieren zijn apen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'apen' is maar om een voorbeeld te geven ;-)
Amadea
13 jaar geleden
Maar dat is dan een voorbeeld wat niet klopt. Want "de rest" is een woord dat alleen met een werkwoordsvorm in enkelvoud kan worden gekoppeld. De rest is, want de rest zijn is taalkundig onjuist.
Het moet zijn 'zijn', omdat het onderwerp, apen in dit geval, meervoud is en 'zijn' is het persoonsvorm.
Deze twee zaken moeten dezelfde meervouds- of enkelvoudsvorm zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry het moet zijn de persoonsvorm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet gewoon de rest is aap.. De andere opties kloppen niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
De rest is namelijk altijd enkelvoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Wat rest,zijn apen.