Wat is de wijze les in het fabeltje de wolf en de ezel ?

Wolf zag een ezel in de wei
en sprong over de sloot.
De ezel rende weg, maar kreeg
een doorn recht in zijn poot.

Het arme beestje hinkte voort,
de wolf was al vlakbij...
Ik moet iets doen, dacht Ezel bang,
want anders grijpt hij mij.

Hij zei: ‘Haal eerst die stekel weg,
die zo venijnig prikt,
voor u begint met uw diner.
Ik wil niet dat u stikt.'

‘Hier met die poot,' beval de wolf.
De ezel hief hem op
en gaf de wolf, die bukte, snel
een trap tegen zijn kop.

De wolf zag niets dan sterretjes
en alles deed hem zeer. Toen droop hij af,
want ezelsvlees vond hij niet lekker meer.'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Poëzie
2.5K

Antwoorden (2)

Ik kende het nog niet, maar als ik 'm zo lees, lijkt mij de boodschap dat je niet zomaar iedereen die zegt het beste met je voor te hebben, moet vertrouwen; dat als iemand je hulp of wijze raad aanbiedt, het zinvol is om te kijken of de ander niet andere motieven daarvoor kan hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Of dat ook als de situatie hopeloos lijkt, je het nog kan redden door slim te zijn/er altijd wel een oplossing te verzinnen is als je je verstand gebruikt.
Het is immers maar de vraag vanuit welk perspectief de fabel bedoeld is, vanuit de wolf of de ezel.

Voor beide is wel wat te zeggen.
Ezel: je krijgt de gedachten van de ezel te zien (ik moet iets doen, dacht hij bang), wat er vaak op gericht is om te zorgen dat de lezer/toehoorder zich verbindt in het personage; het loopt goed af voor de ezel, en ik heb het idee dat het iets gebruikelijker is dat het goed afloopt met het hoofdpersonage en het slecht afloopt met de 'slechterik', maar misschien is dat erg afhankelijk van de tijd waarin het verhaal bedacht werd.
Wolf: het verhaal begint letterlijk met hem, waardoor de lezer zich verbindt met dit personage; aan het einde zie je ook indirect zijn gevoelens (hij vond ezelsvlees niet lekker meer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een vorm is van 'wie niet sterk is moet slim zijn'. Dus als alles je tegenzit kun je je tegenstander paaien en door slim te zijn kun je je toch nog uit de benarde situatie redden.