spreuken in het Latijn

Ik ben op zoek naar orginele leuke spreuken in het Latijn, die je op een wandtegeltje zou kunnen schilderen/drukken. Wie kent er een (svp met vertaling in het Nederlands).

Toegevoegd na 4 minuten:
Het mag best een fantasiespreuk zijn, als het taaltechnisch maar klopt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omnia vincit amor "Liefde overwint alles" of vollediger: Omnia vincit amor, nos et cedamus amori. "Liefde overwint alles, laten wij ons ook overgeven" Quod sis, esse velis nihilque malis "Je moet willen zijn wie je bent en niets liever willen" Saevis tranquillus in undis "Rustig te midden van woeste golven" Ut sementem feceris ita metes "Zoals je zaait zal je oogsten" Ventis secundis, tene cursum "Als de wind gunstig is, behoud koers" ("Go with the flow") Aliquando et insanire iucundum est: "Soms is ook dwaas doen aangenaam" Kijk ook eens op de volgende site, ze hebben veel spreuken: http://people.zeelandnet.nl/jakkes/ Toegevoegd na 3 minuten: Deze site staat tussen mijn favorieten, de vertalingen zijn alleen wel in het engels.... http://www.yuni.com/library/latin.html Misschien heb je er wat aan.

carpe diem (pluk de dag)

Carpe Diem, pluk de dag!

Homo sapiens non urinat in ventum

Pecunia non olet (geld stinkt niet)

Homo homini lupus (de mens is een wolf voor mensen)

Tibi gratias agimus quod nihil fumas. Dank je voor het niet-roken.

ora et labora (bid en werk)

cacatum non est pietum gescheten is niet geschilderd

Tempus fugit De tijd vliegt Memento mori Bedenk goed dat ook jij sterfelijk bent (dus vergeet niet de diem te carpen :P) Sja, qua fantasiespreuken; als je Harry Potter hebt gelezen ken je Draco dormiens nunquam titillandus (kietel nooit een slapende draak) en onderstaand filmpje uit Life of Brian brengt me altijd aan het lachen :)

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=IIAdHEwiAy8

Penis Aqua Rosa Dat is een lulletje rozenwater Penis Jujubes dat is een droplulletje Al zou ik ze zelf niet zo snel aan de wand hangen!

Hodie Mihi Cras Tibi (grafschrift: Vandaag ik, morgen jij)

Amor vincit omnia... betekent, liefde overwint alles!!!!!!!!!!!!!!!!

Zie bijgaande site: lijst met Latijnse spreekwoorden en uitdrukkingen. Veel plezier met het schilderen:)

Luctor et emergo ; ik worstel en kom boven

Wat nog niet is genoemd: Nomen et omen > de naam is een voorteken Natura artis magistra > de natuur is leermeester Quo vadis? > waarheen gaat gij Een heel komische die ik niet meer weet, maar wat de vertaling was van "voor het zingen de kerk uitgaan".

Cave canem.= Hier waakt de hond afgebeeld in de ingang van een huis uit het oude Pompeï. kijk eens op Google.

Amor omnia vincit ; Liefde overwint alles. Errare humanum est ; Vergissen is menselijk. Luctor et Emergo ; Ik worstel en kom boven.

De gustibus non est disputandum : over smaak valt niet te twisten. Homo sapiens non urinat in ventum: een wijs mens piest niet tegen de wind in.

Repetitio est mater studiorum (=oefening baart kunst) veni vidi vici (ik kwam, ik zag en ik overwon) of de variant op de laatste: Veni, vidi, foetsjie (ik kwam, ik zag en ik dacht: wegwezen!)

Me transmitte sursum, Caledoni! ( Beam me up, Scotty! ) :P

Achter in de Dikke van Dale staan een massa spreuken in het Latijn. Met de vertaling er achter. Misschien kun je ook eens Esperanto spreuken op een tegeltje zetten. Joke Hoobroeckx, 0215 232155

Kijk ook eens in De Dikke van Dale,helemaal achterin staan verscheidene spreuken en citaten, in engels maar ook latijn. Ik ben zelf ook liefhebber van spreuken, vandaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100