Op 27 januari 2000 werd voor het eerst in de geschiedenis van Nederland de titel Dichter des Vaderlands toegekend. Het is geen officiële titel, maar een initiatief van het NRC Handelsblad, de NPS en de stichting Poetry International. Het idee is geïnspireerd door de in Engeland al eeuwen bestaande Poet Laureate.

De eerste drager van deze titel was de dichter Gerrit Komrij. Weliswaar kreeg Rutger Kopland de meeste stemmen van de poëzielezers, maar hij bedankte voor de eer vanwege het vele werk dat dit met zich mee zou brengen. Nummer twee, Komrij, werd daarop de officiële eerste Dichter des Vaderlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De functie van Dichter des Vaderlands gaat eigenlijk terug tot in de Romeinse tijd. In de Angelsaksische wereld wordt de Dichter des Vaderlands Poet Laureate genoemd, hofdichter. Deze titel gaat terug op die van 'poeta laureatus' in de Romeinse oudheid, die werd gegeven aan dichters die als blijk van waardering voor hun werk op het Capitool gekroond werden met een aan Apollo gewijde lauwerkrans. Onder meer Horatius (in 17 v.Chr.) kreeg de eer om deze eretitel te dragen.

Sinds 2000 kent ook Nederland een Dichter des Vaderlands. De eerste Dichter des Vaderlands, Gerrit Komrij, werd gekozen in 2000 en werd bekengemaakt tijdens een live televisieprogramma van de NPS, gepresenteerd door Joost Prinssen. Er werden ruim 3.000 stemmen uitgebracht.

Wat doet hij/zij, wat zijn de voorwaarden
*is in staat om op te treden als een enthousiaste poëzieambassadeur;
*publiceerde minimaal twee bundels bij een landelijk bekende uitgeverij;
*is meer dan gemiddeld bekend bij het publiek;
*heeft een oeuvre (traditioneel of experimenteel) dat hoog in aanzien staat;
*is in de eerste plaats dichter (en niet bijvoorbeeld romancier of columnist);
* vindt de functie van Dichter des Vaderlands een serieuze zaak.

Toegevoegd na 23 seconden:
Kijk voor meer informatie op www.dichterdesvaderlands.nl en www.kb.nl/dichters