Hoe is de 2de wereldoorlog onstaan?

Hoe is Hitler aan het idee gekomen dat ie een oorlog wou beginnen?
Ik weet al dat Duitsland heel arm was.En ik had ofzo gehoord dat een prinses was doodgeschoten.Maar ik weet niet waarom die oorlog opeens begon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

WO II begon eigenlijk in 1936, Vrij kort na de Olympische Spelen in Berlijn is Hitler begonnen om zijn ideeën van een groot Duits Rijk vorm te geven. Zo trok Hitler met een groot leger het gedemilitairiseerde Rijnland in. Dit gebeurde overigens zonder 'slag of stoot', want de gealieerde hadden Duitsland voor een groot gedeelte al verlaten. En de toezicht die de Fransen en Engelsen hielden stelde toen al niets meer voor. En in 1938 werd Oostenrijk naar een typisch referendum geanexeerd door Duitsland...

Het plan dat Hitler aanvankelijk had was om ook Polen te anexeren voor het creeëren van extra leefruimte. Maar met de wetenschap dat dit tot problemen met de Sovjet Unie zou leiden zijn er in het geheim gesprekken geweest tussen Hitler en Stalin, waarin een deal werd gesloten tussen de twee dictators. De deal hield in dat Hitler met zijn leger Polen binnen zou vallen en dat Polen dan zou worden opgedeelt tussen de twee grootmachten...

In september 1939 liepen de spanningen tussen de Duitse en Poolse grens dusdanig op (...) Hitler liet troepen van de Whermacht aanrukken richting de Poolse grens. En Polen deed in feitte hetzelfde richting Duitse grens om enige weerstand te kunnen bieden tegen de oprukkende Duitse troepen. Het vermoede is dat een Poolse soldaat in paniek op de Duitsers heeft geschoten en dat toen Duitsland Polen is binnen gevallen...

Maar voor het idee van een oorlog. De feittelijke blauwdruk hoe het allemaal zou moeten worden uitgevoerd. Moet je terug naar de periode tussen 1923 en 1925 dat Adolf Hitler zijn boek 'Mein Kampf' dicteerde aan zijn medegevangenen Rudolf Hess...

Even in het kort samengevat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks...

Andere antwoorden (6)

Prinses? Of het ligt aan mijn gebrek aan kennis, of je bent in de war met de 1e wereldoorlog die begon met de moord op Frans Ferdinand van Oostenrijk.

De 2e wereldoorlog begon met de inval van Polen. Het idee van Hitler was om één groot rijk met een zuiver Arisch ras te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Oeroe
thumbs up
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Djools, Thanks :-)
De tweede wereld oorlog is eigenlijk ontstaan als indirect gevolg van de eerste wereldoorlog. Zoals je hopelijk weet was Duitsland de grote verliezer. Ze werden gezien als puur slecht en als enige schuldige. Het gevolg daarvan was enorme repercussies de grote van hun leger werd ingeperkt. Ze moesten torenhoge boetes betalen. Economisch ging het nergens goed maar vooral in Duitsland was het zwaar omdat ze zoveel boetes moesten betalen. Dit zorgde logischerwijs voor onrust in het volk. Het volk zocht iemand die hun problemen zou oplossen die Duitsland weer een machtig land zou maken. De persoon die in dit gat van de onrust van het volk is gaan staan was Adolf Hitler. Met zijn belofte om Duitsland weer groot te maken kreeg hij veel aanhang waardoor deze gek aan de macht kon komen. Zoals je hopelijk weet waren zijn ideologieën nog al raar hij wou een groot Duits rijk maken. Het gevolg was dat hij een aantal landen binnen was gevallen. Toen Duitsland ook Polen was binnengevallen begonnen Engeland en Frankrijk zich bemoeien dit wordt gezien als het begin van de 2e wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal proberen in een verkorte versie de oorzaken van de Tweede Wereld oorlog uit te leggen.
Om de Tweede Wereld Oorlog te begrijpen zou je eigenlijk de geschiedenis van heel europa in de tientallen misschien wel honderden jaren jaar daarvoor moeten begrijpen. Even kort door de bocht, overal in Europa heerste nationalistische gevoelens. Door verschillende oorlogen hadden sommige landen gebied verloren en die wilde mijn graag terug winnen. Daarnaast bezat het Duitse rijk geen kolonies en voelde een hoop bevolkingsgroepen zich tekort gedaan. Daarnaast waren in die tijd grote ontwikkelingen op het gebied van indistrualisisatie en er was een enorme wapenwedloop. Deze combinatie maakte dat men eigenlijk wel eens de confrontatie wilde aangaan om te bepalen wie de belangrijkste mogendheid van Europa was. De moord op kroonprins Franz Ferdinand is de directe aanleiding, maar vermoedelijk had net zo goed een ander incident de laatste druppel kunnen zijn. De afloop van WO I ken je misschien. De Centrale Mogendheden verloren en dat zouden zij weten ook. Duitsland en de zijne moesten veel gebied af staan en moesten flink dokken voor de oorlog. Aangezien al het geld richting Frankrijk ging en het economisch ook heel slecht ging (remember 1929 bv) voelden de Duitsers dat ze misbruikt werden. Er was een sterke anti-Frankrijk en anti-England stemming en ook tegen de machthebbers die hadden ingestemd met het Verdrag van Versaille werden op de korrel genomen. En daar komt Hitler in het verhaal. Hij had een boodschap waar vele Duitsers het mee eens waren. Het grote Duitse rijk moest weer herrijzen; voor iedereen werk en luxe, mooie steden enzovoort. Langzaam maar zeker kreeg Hitler steeds meer aanhang en op een gegeven moment kwam hij in de regering. Vanaf dan grijpt de NSDAP van Hitler snel de macht en begint met het verwezenlijke van Hitler's droom; Het Derde Rijk. In 1939 worden Oostenrijk en Tsjechië bezet en begint het Duitse leger de inval in Polen. Op dat moment verklaren Frankrijk en Engeland Duitsland de oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitler moest wel een oorlog beginnen. Hij had de duitse economie een grote impuls gegeven door autobahnen te laten aanleggen en een militair apparaat (oorlogsschepen, tanks, artillerie) op te bouwen, maar het geld daarvoor had hij geleend van de geallieerden. Al die bedrijvigheid had veel geld gekost maar leverde geen export op, dus geen geld om de leningen af te betalen. Het enige alternatief was om zijn schuldeisers te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De officiele reden was het in de brand steken van de Rijksdag, door een Nederlander notabene. Maar dit was de bekende druppel he :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit had te maken met de crisis in de jaren '30. Onvrede, en armoede waren de aanzet om er beter van te worden.