Hoe zijn mythen en legenden over draken ontstaan?

Zijn mythen en legenden over draken ontstaan door dat mensen en dinosauriërs vroeger samen hebben geleefd?

In de bijbel Job 40 wordt een beest beschreven dat een dinosaurier zou kunnen zijn:

Zie nu Behemoth, welken Ik gemaakt heb nevens u; hij eet hooi, gelijk een rund. Zie toch, zijn kracht is in zijn lenden, en zijn macht in den navel zijns buiks. Als het hem lust, zijn staart is als een ceder.

Zijn staart is als een ceder, een ceder is een boom. Welk beest heeft een staart als een boom.

http://www.statenvertaling.net/bijbel/job/40.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (10)

Nee, mensen hebben nooit een dino meegemaakt. Wij zijn niet ouder dan 100.000 jaar, de laatste dino stierf 64,9 miljoen jaar eerder. ;-)
De draak is oorspronkelijk de slang, de vernietiger en schepper, die zichzelf herboren laat worden, de bewaker van kennis en wijsheid. De vleugels en vurige adem zijn symbolen van verhevenheid en macht. Allemaal verzonnen, uitgebreid in het ene verhaal, veranderd in het volgende.
Behemoth lijkt wel wat op een sauropode, maar ook op een combine of een takkenversnipperaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je nou dat geen enkel mens een dinosaurus heeft meegemaakt. Als god het leven heeft geschapen leefden mensen en dinosaurussen samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan wel. Maar dan zou hij ook draken hebben geschapen, en dan hebben we geen dino's meer nodig voor deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draken waren dinosaurussen. Om er achter te komen of mensen en dinosaurussen samen hebben geleefd moet je dat aan alle mensen uit de geschiedenis vragen en dat kan dus niet. dus zul je er nooit achter komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets vragen is een goeie manier om een antwoord te vinden, zeker. Maar is vragen de enige manier? Over Willem de Zwijger kun je ook aan niemand meer iets vragen. Of over Julius Caesar. Toetanchamon. Toch hebben we aardig in de gaten dat die drie elkaar nooit ontmoet kunnen hebben.
Misschien omdat men vroeger ook botten van dino's gevonden heeft. In de verbeelding wordt dat al gauw een draak!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij een logische verklaring. +1
Ik heb weleens gehoord dat Behemoth een hippo zou zijn, maar ik ben misschien bevooroordeeld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hippo heeft toch geen staart als een ceder.
Een hippo heeft maar een heel klein staartje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt best mee hoor, kijk hier maar: http://www.arch.cam.ac.uk/~dir21/gallery/hippopotamus_denver_zoo.png
Die zijn waarschijnlijk ontstaan door de fantasie van de mens. En kijk maar eens naar een Varaan, sommigen lijken toch wel een beetje op een draak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draken bestaan wel degelijk en nu nog steeds, Ze spuwen geen vuur, kunnen niet vliegen en zijn ook geen meters hoog maar zijn exacte miniaturen van de draken die je in sprookjesboeken tegenkomt. De komodovaraan is zo`n voorbeeld of bepaalde hagedissen. Met een beetje drank zie je echte draken en als je dan ook nog een beetje bang bent aangelegt dan zie je ze zelfs vuurspugen. Het zien vliegen is te verklaren uit de drugs van die tijd (ridders en germanen)Ze aten voor ze op oorlogspad gingen van de vliegenzwam waardoor ze ze letterlijk zagen vliegen vandaar de naam vliegenzwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De draken zijn pas ontstaan toen men verder ging reizen dan de directe omgeving. Zeevaarders kwamen terug met verhalen, wat ze gezien hadden waren varanen en krokodillen in den vreemde.
Deze dieren werden hier in het westen gebruikt, in verhalen, om de bevolking bang te maken.

de bijbel is hier ook herschreven met veel fantasie uit die tijd.
lees de bijbel maar eens uit diverse eeuwen, je zal zien dat jou beest er steeds anders uit ziet.
Dit ie ook het geval met de heiligen beelden en schilderijen.
In de ene eeuw heeft Jezus langer haar en baard dan in de andere eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger vonden mensen botten van dino's een daar verzonnen ze allerij verhalen om heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
varanen, hagedissen en krokodillen zijn geen draken, het zijn dinosaurussen.

ook de schildpad valt daaronder

deze 4 bestonden al toen er nog dinosaurussen zoals wij ze voorstellen rond liepen, ook waren er veel varianten op deze ''hedendaagse'' dinosaurussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIEMAND weet het zeker ook al zeggen ze dat ze er bewijzen voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is simpelweg: nee. Dinosauriers leefden miljoenen jaren geleden en zijn ook al miljoenen jaren uitgestorven. Alle wetenschappelijke bronnen (en dat zijn er heel veel) zijn het daar over eens.

Maar denk eens andersom. Stel dat er in bijbelse tijden dinsosauriers hebben geleefd. Hoe kan het dan dat er maar zo weinig naar wordt verwezen in de bijbel en andere geschriften uit die tijd?

Vondsten tonen aan dat dinosauriers de hele aarde hebben bevolkt en vaak heel groot en angstaanjagend waren. Als er samen met mensen dinosauriers hebben geleefd, dan zou het leven van die mensen ermee verweven moeten zijn. Een groot gedeelte van het leven van alledag zou in het teken moeten staan van (de angst voor) dinosauriers.

Maar uitvoerige verhalen daar over uit die tijd zijn er niet, terwijl de mensen uit die tijd over heel veel dingen schreven.

Stel je eens voor dat jij een verhaal moet schrijven over een dag uit je leven. Zou jij dat kunnen zonder te schrijven over auto's, fietsen, computers, treinen, televisie, telefoons, kleding, huizen, straten, scholen en ga zo maar door?

Daarom is het ook om die reden (naast de wetenschappelijke) niet waar dat er dinosauriers naast mensen hebben geleefd.