Hoe zie je verschil tussen de schilderkunsten?

Hoe zie je verschil tussen de schilderkunsten in de Renaissance en de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

In de Middeleeuwen was het levensmotto min of meer 'Memento Mori', oftewel 'Bedenk dat je sterfelijk bent', het leven gaat voorbij. Het was een donkere tijd. De kunst werd gemaakt in opdracht van God. Schilderijen werden (bijna) nooit gesigneerd, het was algemeen goed. Het onderwerp staat zeer centraal. Weinig mensen konden maar lezen in de Middeleeuwen dus werden er veel schilderijen gemaakt die bijvoorbeeld bijbelverhalen vertellen.
Daarnaast was er weinig bekend over perspectief, het is er vaak niet eens. Mensen of dingen worden zomaar ergens boven geplaatst waardoor het lijkt te zweven. Er is veel symboliek in de kunst te vinden.

In de Renaissance kreeg kunst meer een entertainende rol. Het motto was toen dan ook 'Carpe Diem', pluk de dag. Mensen leefden meer in het moment, durfden te genieten. Kunstenaars zijn trots op hun en zetten hun naam eronder. Er wordt een nieuwe verf ontwikkeld (olieverf) die langzamer droogt, waardoor schilders meer aandacht en tijd kunnen schenken aan hun schilderij. De kleuren zijn mooier, meer helder en eigenlijk is allemaal gewoon een stuk opgewekter. De onderwerpen gingen ook meer naar mensen in plaats van godsdienst. De anatomie van de mens werd onderzocht, perspectieven kwamen in beeld, het realistisch schilderen kwam ook op.
Overigens valt het godsdienstige aspect van kunst niet weg! Er mag misschien iets meer maar de meeste kunst gaat nog steeds over godsdienst!

Je zou de Middeleeuwse kunst het beste kunnen omschrijven als donker, godsdienstig, zwaar, negatief (als gevoel).
De Renaissance is dan licht, andere onderwerpen, opgewekt, positief.

O! https://www.rijksmuseum.nl/nl/nu-in-het-museum/gebouw-en-presentatie/middeleeuwen-en-renaissance-1100-1600 Kijken en klikken en lezen op deze site kan geen kwaad. Of er naartoe gaan natuurlijk!

Hoop dat het duidelijk is zo :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, bedankt!