Wat was de kwaliteit wijn van oude heersers?

Vaak als je films kijkt die zich in de oudere tijden bevinden, zie je de machtigste figuren altijd wijn drinken ( zoals bijvoorbeeld Julius Caesar).

vaak krijg ik dan ook spontaan zin in wijn, maar vraag me dan ook af met wat voor wijn je dit kan vergelijken in deze tijd.

dus was het bijvoorbeeld net als de huiswijn van onder de 10 euro of toch wel een stukje duurder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Misschien heb je wel belangstelling voor het Historisch wijncollege, op 20 september 2017. Zie http://eetverleden.nl/historisch-wijncollege/.

Antwoorden (1)

In het Historisch Nieuwsblad (of in ieder geval op de website daarvan) zijn hierover verschillende artikelen gepubliceerd.

Uit het artikel De Romeinse drankenkaart https://www.historischnieuwsblad.nl/culinaire-geschiedenis/de-romeinse-drankenkaart-rijker-dan-mulsum-alleen.html:

"Rijker dan mulsum alleen

De smaak van het verleden is tegenwoordig een uiterst populair thema op festivals en evenementen. Meestal ligt de nadruk op het eten en komt de drank er bekaaid vanaf. Romeinse wijn bijvoorbeeld wordt maar al te vaak bestempeld als mulsum, een wijn op smaak gebracht met honing en kruiden. Bij tal van antieke auteurs zijn recepten voor deze drank te vinden. De indruk ontstaat zo dat de Romeinen slechts wijnen met kruiden dronken, maar dat is niet correct.

(...)

Smaak

Inmiddels hebben we door de bestudering van het proces een beeld van de smaak gekregen. De toevoeging van defrutum zorgde behalve voor meer alcohol en zuren ongetwijfeld ook voor meer restsuiker. De wijnen waren zoet, zoals veel auteurs beschrijven. De beschreven kleuren van de grote cru’s suggereren invloed van zuurstof, waardoor het oxidatieve, notige, gerijpte smaakpalet van sherry en madeira in beeld komt. Met deze wetenschap is het schenken van een mooie madeira of sherry op een Romeins festival tegenwoordig net zo goed te verdedigen als een kruidenwijn zoals mulsum.

En dan hebben we het nog niets eens gehad over simpeler wijnen, voor alledag en verkrijgbaar bij de thermopolia, de wijnbarren van Rome en Pompeï. Die wijnen waren juist weer zuur en dun, weten we uit de beschrijvingen. Waarmee maar gezegd is: de Romeinse drankenkaart was veel rijker dan mulsum alleen."

Uit het artikel De geschiedenis van zoete wijnen https://www.historischnieuwsblad.nl/culinaire-geschiedenis/geschiedenis-van-zoete-wijn.html:

"Anno 2016 zijn droge wijnen de norm. Wie van zoete wijntjes houdt, wordt door wijnkenners vaak meewarig aangekeken. Zoet is uit, droog is in. En toch staan zoetekauwen in een eeuwenoude traditie, en mogen zich in goed gezelschap weten. Zoete wijnen vormden namelijk eeuwenlang de top van de wijnpiramide."

Uit het artikel Hypocras en bisschopswijn: de erfenis van kruidenwijnen https://www.historischnieuwsblad.nl/culinaire-geschiedenis/geschiedenis-van-kruidenwijn.html:

"Hypocras bleef eeuwenlang hét digestief voor het hof en de adel."

"Door de specerijen en de samenstelling vertoont hypocras veel overeenkomsten met wat wij nog kennen als bisschopswijn."
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch is er een nieuwe ( oude ) trend van ( super ) dure zeer zoete ( dessert ) wijnen . Uit de omgeving vanSauternes
SimonV
6 jaar geleden
Informatief! Plus.