Ik had gehoord dat er al kerst werd gevierd voor dat Jezus was geboren. Wat was toen de reden van het kerst feest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geboortedag van Jezus
De precieze geboortedag van Jezus is niet bekend. In het Westen is het feest van Kerstmis op 25 december geplaatst. Dat gebeurde met opzet, ter kerstening van het heidense feest van de winterzonnewende.

Winterzonnewende
Het licht van de zon was en is in veel natuurgodsdiensten synoniem met Leven. De winterzonnewende (25-26 december) is het moment dat de zon weer in kracht toeneemt: in de natuurgodsdiensten reden om het Nieuwe Leven te vieren. De winterzonnewende heette in het Romeinse Rijk de 'dies natalis solis invincti': 'geboortedag van de onoverwinnelijke zon'. De dag stond in het Romeinse Rijk in het teken van Mithras, een zonnegod die uit een maagd geboren zou zijn.

Mithras-feest wordt Jezus-feest
Het was de vroege katholieke Kerk een doorn in het oog dat de Mirthras-verering maar niet tot een einde kwam. Om de zonnedienst eens en voor altijd te beëindigen besloot Paus Julius I (337-352) rond het jaar 340 dat de christenen voortaan op de dies natalis solis invincti het geboortefeest van Jezus Christus moesten vieren. Christenen, zo meende Julius, behoren Hém te aanbidden als het Licht dat de duisternis voorgoed verjaagt en eeuwig leven schenkt.

Misschien kan je hier nuttige informatie uithalen,
(zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

toen heette het geen kerstfeest, maar was het een midwinterfeest ter ere van de terugkomst van de zon, met weer langere dagen. Toen het christelijke geloof opkwam wilden veel mensen hun oude geloof niet opgeven. De nieuwe godsdienstige leiders hebben van de nood (heidens feest zoals de midwinter/zonnewende ) een deugd gemaakt door het een katholiek feest te maken. vandaar onze lichtjes in de versierde kerstboom
12 jaar geleden
Toen vierde men de zonnewende. De kortste dag van het jaar (zoals dat heden ten dage ingedeeld wordt) is 21 december. Daarna blijft het elke dag een stukje langer licht. Dus werd het lichtfeest gehouden. Kerst heette dat niet, want dat betekent letterlijk Christus (de Germaanse vorm van het Griekse woord).
Amadea
12 jaar geleden
Het wordt gevierd omdat de dagen weer korter worden. Er zijn natuurlijk nog altijd mensen die geloven in sprookjes en religie betrekken in hun kerst maar je kunt beter zelf na denken niet anderen voor je laten denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord, twee fouten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij... de dagen worden weer korter... NOG korter???... lol! Idd kun je beter zelf nadenken ;-)