Zoals de anderen al vermeld hebben: eerst de Romeinen, dan middeleeuwen. Middeleeuwen is eigenlijk een relatief nieuwe begrip. Pas nadat men dacht dat de middeleeuwen gestopt waren (tijdens rennaissance, maar dat is eigenlijk ook middeleeuwen), gingen ze de periode van ca. 400-1500 middeleeuwen, tussentijd, etc. noemen. Het is zeg maar een tijd van achteruitgang, tussen twee betere periodes in.

Het Romeinse rijk splitste in de 4e eeuw in twee delen: West-Romeinse Rijk en Oost-Romeinse Rijk (Byzantijnse Rijk). Het West-Romeinse Rijk eindigde omstreeks 500, maar het Byzantijnse Rijk bleef tot in de 13e eeuw overeind staan. Er was dus een periode dat het zowel Romeinse tijd (Oost) als Middeleeuwen was (West).

Overigens was er in West-Europa (Centraal-Europa) ook een voortzetting van het Romeinse Rijk: het Heilige Roomse Rijk. Deze hield tot de 19e eeuw stand.

In sommige delen van de wereld leven ze nog steeds in de middeleeuwen, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx!

Andere antwoorden (6)

De Romeinen waren er eerder maar het is niet helemaal duidelijk wanneer het romeinse rijk ophield te bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Romeinen waren er het eerst, dit begon al 58 v. Chr. Pas daarna kwamen de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de romeinen bestaan al heel erg lang dat is zelfs al voor christus en toen waren de middeleeuwen er nog niet het heet ook niet voor niets MIDDEL eeuwen en de romeinen heten al zo waarschijnlijk vanaf het begint der tijden dat is net zo iets als rotterdammers enz

Toegevoegd na 37 seconden:
begint moet begin zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geschiedenis van de Romeinen is geboekstaafd in het werk van Livius 'Ab urbe condita' en begint ca. 700 voor onze jaartelling. Veel eerder dus dan onze middeleeuwen.
Volgens de overlevering zijn de Romeinen afstammelingen van Aeneas, dus van de verdreven Trojanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vel eerder + al ruim 7000 jaar voor Christus was het begin van het Romeinse rijk. De middeleeuwen hier begonnen eigenlijk pas ongeveer toen het met de macht van de romeinen zo'n beetje was opgehouden ; rond 500 na christus. Toen de Romeinen hun oude Goden lieten voor wat ze waren het het Christendom de macht greep in Europa, braken ongeveer 1000 jaar duistere tijden aan, waarin zo'n beetje elke wetenschappelijke ontwikkeling op zijn gat lag, en de kerk en een handjevol rijken de touwtjes stevig in handen hadden. Daarom spreken we ook van de donkere middeleeuwen.

Toegevoegd na 30 seconden:
Sorry, 7000 heeft een nulletje teveel, moet 700 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Romeinen kwamen eerder.
Rome begon rond 700 voor Christus.
Het Romeinse rijk rond 400 voor Christus.
De middeleeuwen startten rond 500 na Christus.

Middeleeuwen heten zo omdat het de periode is tussen de Romeinse en renaissance tijd. Waar die twee zich kenmerken door technologische en culturele bloei waren de middeleeuwen een periode van terugval, daarom in het Engels ook wel The dark ages genoemd.