Hoe zag het Nederlandse schoolsysteem eruit in 1958?

Hoe gingen kinderen naar school? Hoe heetten de verschillende scholen waar ze naartoe gingen? Tot op welke leeftijd moesten ze verplicht naar school? Welke niveaus en vakken waren er?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

In 1958 waren de belangrijkste schooltypes van het voortgezet onderwijs (of middelbaar onderwijs):

- de huishoudschool
- de ambachtsschool
- de MULO, ook ULO ((meer) uitgebreid lager onderwijs)
- de MMS (de middelbare meisjesschool)
- de HBS (de hogereburgerschool)
- de Handelsschool
- het Gymnasium en de Latijnse school

Zie voor meer informatie de websites, en de links op die websites: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammoetwet#Ontwikkelingen_v.C3.B3.C3.B3r_de_invoering_van_de_Mammoetwet en http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Voortgezet_onderwijs

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: Deze verwijzing http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammoetwet#Veranderingen had ik bij mijn antwoord willen zetten in plaats van deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammoetwet#Ontwikkelingen_v.C3.B3.C3.B3r_de_invoering_van_de_Mammoetwet

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor de volledigheid hierbij de tekst van die site, die mij voor het antwoord van belang leek:

"Door de nieuwe wetgeving [namelijk de Mammoetwet van 1968] werden de MULO, MMS en HBS afgeschaft en vervangen door de mavo (wat later vmbo is geworden), havo en vwo. Ook ontstond op dat moment het lager beroepsonderwijs LBO, later "voorbereidend beroepsonderwijs" (VBO) genoemd, om tot uitdrukking te brengen dat men eigenlijk een vervolgopleiding diende te volgen.

De meer vakgerichte opleidingen bleven behouden, en ook het gymnasium bleef bestaan, maar werd binnen het vwo naast het (nieuwe) atheneum geplaatst. Een opleiding zoals de huishoudschool, feitelijk een tijdelijke opvangplek voor meisjes om ze voor te bereiden op het huwelijk, verdween eveneens."
Antoni
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus
Maar het lyceum staat er niet bij.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, al weet ik niet of er in de praktijk veel lycea waren.

Andere antwoorden (1)

Hoe de kinderen naar school gingen? Wat de kleuterschool en de lagere school betreft: Die waren over het algemeen - in tegenstelling tot wat nu vaak het geval is - dichtbij huis.
Daar ging je dan lopend naar toe, al dan niet vergezeld van je moeder want die waren in die tijd meestal nog thuis, hadden meestal geen werk buitenshuis.
De middelbare school was dikwijls wat verder uit de buurt dus daar ging je vaak op de fiets of met de bus of tram naartoe.