Waren de VS en de SU tijdens de Koude Oorlog echt imperialistisch? Of wilden ze enkel hun eigen ideologie verdedigen?

In mijn tekstboek wordt vermeld dat de SU en de VS elkaar beschuldigden van imperialisme :
- de VS zouden dit door de containmentpolitiek en de Marshallhulp willen doen,
- de SU zou dit, door een soort 'buffer' te maken, door omringende landen binnen hun invloedssfeer te brengen, willen doen.

(klinkt een beetje raar, maar met 'dit' bedoel ik imperialistisch zijn, hun 'rijk', macht, uitbreiden)

Maar waren ze ook echt imperialistisch ? Of wilden ze echt enkel hun ideologie beschermen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hoe bescherm je je tegen een imperialistische macht? door je eigen invloed in de regio te laten groeien is een goede manier. Het probleem hiervan is dat je zelf dus ook een imperialistische houding aanneemt.

Beide blokken waren sterk imperialistisch en de beschuldigingen waren dus ook beide gegrond. De amerikanen(met het westen) voerde een containment politiek om de invloed van de Sovjets tegen te gaan. De sovjets breiden hun invloed sterk uit door socialistische revoluties te ondersteunen.

Beide machten beschermden hun eigen ideologie door middel van een vorm van imperialisme. De beschuldigde elkaar van hetgeen zij in de zelfde mate deden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beetje van beide. Naar het volk toe zeiden de machthebbers dat ze het uitbreiden van macht enkel en alleen voor de bescherming van ideologie deden, maar in praktijk zal het ook voor een klein deelwel uit machtswellust en zo zijn gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ , Dat klinkt inderdaad wel logisch... In het boek lijkt vooral naar voren te komen dat ze elkaar ervan beschuldigen, en dat ze daarom in actie kwamen... Dus ik vind het nog steeds een beetje vaag, misschien waren ze imperialistisch, maar waarom zouden ze dat dan niet gewoon toegeven? Er kwam namelijk sowieso meer en meer kritiek, veel mensen waren al tegen de Amerikaanse bemoeienis... Maar als ze beide níét imperialistisch waren, niet hun eigen ideologien wilden invoeren in andere landen... Als er geen echte dreiging was, dan hadden ze eigenlijk geen goede reden... Want waarom zou je iets van jezelf willen beschermen als je niet wordt aangevallen?
En als je nagaat dat de Koude Oorlog ontzettend veel doden heeft 'opgeleverd'... Ik vind het echt maar een vage oorlog... :")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men was bang dat die dreiging wel zou komen, en daardoor.kwam die dreiging. Het begon in Duitsland, waar er een grens tussen beide partijen liep. Als er soldaten aan de rand van je gebied staan, zet je er ook soldaten neer, zo blijf je doorgaan. Het is ook de meest vage oorlog, omdat er.nooit een directe confrontatie is geweest.