wanneer is men begonnen met in god te geloven?

want deze heilige zal toch ooit wel eens verzonnen zijn door een mens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerrit, je begeeft je op zeer dun ijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is dan vreemd. want apen geloven niet in een god. het is echt iets voor een mens. je moet kunnen verzinnen om er op te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het bewustzijn van een aap ook niet vergelijken met dat van een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf de eerste mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve koolwitje, de eerste mensachtige is ongeveer 4 miljoen jaar oud, Volgens de bijben, waar jij zo stellig in gelooft is de aarde pas een dikke 4000 jaar oud. Hoe wil je dat rijmen? Geef nu eens een antwoord en ontwijk dit soort reacties niet, door te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er een foutje in die berekening zit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom geloven toch zoveel mensen al zo lang? Er kan dan toch wel een kern van waarheid inzitten? (niet dat ik eraan twijfel ofzo hoor ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan en mag me alles vragen hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind je jammer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik jammer vind, is dat ik jou een vraag stel,met duidelijke voorbeelden en dat jij daar niet op in gaat.
Het is niet mijn bedoeling jou van je geloof af te brengen, maar als je geen antwoord weet, zeg dat dan duidelijk,desnoods per PB, maar draai er niet om heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal een poging wagen (aangezien ik het moeilijk vind om het uit te leggen) Ik kan gewoon niet geloven dat we toevallig hier op aarde leven, en dat we van apen afstammen evenmin. En de mensheid, het staat ver boven de dieren. We zitten allemaal met de vragen van waar komen we vandaan? hoe zijn we ontstaan? Waarom leven wij? Enz.. Ik denk dat als we hier 'toevallig' waren dat we die vragen dan niet zouden hebben. Ik geloof dat alles een reden heeft. En als ik de Bijbel lees en onderzoek, dan kom ik tot de conclusie dat het alles bevat wat we nodig zijn om te weten. Het geeft antwoorden op al de levensvragen, en als je gelooft dan gaat er een wereld voor je open. Je veranderd ook echt.
En de evolutietheorie heeft (volgens mij) die miljoenen jaren gewoon verzonnen, aangezien er zonder dat al niks van kan kloppen. Je kunt niet zien hoe een aap in een mens veranderd, dat moet dan ook wel heeeeeeeel erg lang duren. Anders kun je het ook niet verklaren. In mijn ogen is een aap een aap en een mens een mens, en dat zal ook zo blijven totaan het einde der tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik geloof dat ze wel geleefd hebben.

Het beste antwoord

Hindoeïsme is een van oudste godsdiensten. Het is meer dan vijfduizend jaar geleden in India ontstaan. Het is nu de derde grootste godsdienst ter wereld.
De eerste sporen van dit geloof zijn rond 3000 v.C. gevonden.
Dat wil zeggen dat er 5000 jaar geleden een grote godsdienst is ontstaan.

Het Jodendom is de oudste van de drie monotheïstische godsdiensten . Het Christendom en de Islam zijn de andere waarin één God centraal staat. Deze twee stammen van het jodendom af.

Maar lang daarvoor al, zou oud als de mensheid bewust werd, zijn goden opgevoerd als verklaring voor
onbekende verschijnselen.

De Germaanse mythologie beschrijft de verhalen die onder de voorchristelijke Germanen de ronde deden over de oorsprong en de geschiedenis van de goden, de wereld en de mensen.
De bekendste warren de god van de donder, (Donar of Thor) en de alvader, god van wijsheid oorlog, dood etc: Wodan, ook bekend als Odin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat dat al kwam toen de mens een bewustzijn kreeg wat lijkt op het onze en dingen niet kon verklaren; dus eigenlijk dat godsdienst zo oud als de mens is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang als dat de mensheid bestaat hebben ze wel iets gehad waardoor ze dachten dat er goden aanwezig waren.
ze hadden toen wellicht geen geschreven schrift, maar als het onweerde dachten ze dat de goden boos waren bijv.
en de regendas en dergelijke.
dus de mens zoals wij die kennen (homo sapiens) kwamen zo'n 35.000 jaar geleden (ongeveer) op het toneel. de eerste mensen die op hun benen liepen en de handen vrij handen is zo'n miljoen jaar geleden.
nog vrij primitief maar denk dat je zo rond de 50.000 jaar terug moet denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk in de tijd dat de eerste THEO geboren werd!

Theo loog vaak en zo is de theologie ontstaan.

Ik denk dat theo geboren is net na het uitkomen van het scheppingsverhaal! Ik durf niet te zeggen hoeveel tig jaar voor Chr. dit was.

Het scheppings verhaal verteld ons dat adam en eva de eerste mens op aard was.

Terwijl we afstammen van de primaten die al miljoenen jaren voor ons op aarde waren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de overleveringen in de bijbel geloofde de eerste mensen in God. ook al gelooft men niet in het scheppingsverhaal. kan merkt men uit de natuur dat er een God is. Dit zie je aan de verschillende beschavingen ze hebben allemaal hun eigen God ter verering van een hogere macht. Dus kijk ook zelf goed naar de natuur en vergelijk dat met de andere planeten in het voor ons zichtbare heelal dan zie je dat er prachtige theorieën zijn, maar dat wij op de aarde de enige ontwikkelde cultuur hebben met zoveel leven op zo'n unieke plaats in het hele stelsel. Als de hele theorie van de oerknal zou kloppen dan is het zo toevallig dat het allemaal zo mooi heeft gepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje
ik denk al erg lang. en dat baseer ik (losjes) op de constatering, dat veel scheppingsverhalen min of meer hetzelfde zijn. ik schrijf dat niet alleen aan toeval toe, maar ik denk, dat het alleroudste geloof in een schepping door een opperwezen is ontstaan, toen alle mensen van de wereld nog relatief kort bij elkaar woonden in Afrika, of kort daarna.
de mens had toen al een bewustzijn en was al in staat om abstract te denken. filosofische bespiegelingen als ´waar komen we vandaan` en ´wie heeft er voor gezorgd dat alles is zoals het is` waren toen dus al mogelijk en kunnen tot een gezamenlijke overtuiging hebben geleid, die vervolgens met regelmatig regionale aanpassingen de hele aardbol overging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het moment dat de mens vragen gingen stellen over zijn bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ergens in jezelf is ingebakken. Alleen de één doet er iets mee en de ander legt het naast zich neer. Of ontkent het. (misschien zelfs als protest vanwege het leed in de wereld) Zou je alle leed wegdenken, dan zouden ze waarschijnlijk wel geloven!) Zelfs stammen in Afrika hebben een vorm van geloven in (hun) god, terwijl niemand ze het scheppingsverhaal of wat dan ook heeft verteld. Zij staan dan ook vele malen dichter bij de natuur. Ik denk dat ze het daaraan afleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de mens de natuurverschijnselen (zoals bliksem) niet kon verklaren. Dat moest dan wel werk zijn van een hogere macht.
Dit is het ontstaan van de inheemse geloven en volgens mij zijn hieruit de meer "ontwikkelde" geloven ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het. Plus
Ieder mens heeft een ingeboren GODS kennis, en dat is al vanaf de schepping, en of je er nou wel of niet in geloofd, toch is het zo, je geeft zelf het antwoord al, in je vraag,die geeft de suggestie dat iedereen in een god gelooft, dat is dus zo, ook jijzelf, want je weet best wat goed of kwaad is
en dat is niet alleen opvoeding, maar ingeboren.
Bronnen: