Ik ken toevallig iemand die mij laatst vertelde dat hij/zij was toegetreden tot de vrijmetselaars. Hij/zij vertrouwt mij volledig, ik noem dan ook geen namen. Omdat ik ook niet zo op de hoogte was van wat het inhield heb ik ernaar gevraagd. Veel heeft hij/zij niet losgelaten.
Wat voor mij duidelijk is, is dat het een clubje is waar gepraat wordt over van alles en nog wat, een beetje filosofisch denk ik wel, alles werkt volgens regels, bv de kleding die gedragen wordt is voorgeschreven, je komt er niet in je spijkerbroek in.
Om lid te worden moest hij/zij verschillende tests doen en vele vragen beantwoorden. Het was een heel ritueel. Een van de zaken die hij/zij moeilijk vond was het feit dat hij/zij dit zonder medeweten van anderen wilde doen, maar hem/haar wel om referenties werd gevraagd. Gelukkig bleek hierover te praten.
Naar mijn mening is het niet veel anders dan een gemeenschap, een vrienden- of kennissenclubje, iets waar je bij mag horen als je je naar hun regels gedraagt en volgens hen erbij past. Niks voor mij, ik ben liever vrij (hm, eigenlijk is de naam VRIJ-metselaar dan toch wat vreemd) en bepaal zelf wat ik doe en hoe ik me gedraag. Voor de persoon waarover ik het had is het echter naar mijn mening de juiste keuze. Hij/zij voelt zich daar zeker op zijn/haar gemak. Sommige mensen hebben die structuur nodig, omdat ze die niet hebben vanuit zichzelf.