"Absoluut" omdat er geen parlement was dat haar daden controleerde (zoals in een constitutionele monarchie). "Verlicht" omdat ze ideeën uit de stroming van de Verlichting in haar regering toepaste. Een citaat uit de laatste link verduidelijkt dit: "In 1767 liet Catharina haar Instructie, dat gebaseerd was op het werk van Charles Montesquieu publiceren. Zij liet dit door een wetgevende commissie beoordelen, waarin alle bevolkingsgroepen behalve de lijfeigenen waren vertegenwoordigd. Het bestuur werd gedecentraliseerd en er was sprake van een tendens naar deling van macht. Hiermee werd haar reputatie in het Westen gevestigd. Toch was de heerschappij van Catharina, die zich vanaf die tijd de Grote liet noemen, in de praktijk allerminst verlicht. Catharina gaf de adel volledige controle over hun lijfeigenen en landgoederen. Door gebiedsuitbreidingen in het zuiden, tijdens de Turks-Russische Oorlogen werden de oorspronkelijke heersers als adel aan het Russische hof opgenomen. De moslims uit het Krimkanaat verleende ze gelijke rechten en gaf aan de nieuwe edelen het recht om moskeeën te bouwen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Absulute vorstin spreekt voor zich ze had namelijk geen man die naast haar stond en tsaar was.
'de verlichte' slaat op haar vernieuwede inovative ideeën. Haar ideeën waren dus 'verlicht'