Hoe liep de slap bij Kadesj af?

In Egypte is de slag bij Kadesj gestreden. Hier streden Ramses en Moewatallis (koning van de Hittieten) tegen elkaar. Ik kan alleen niet vinden wie er nu eigenlijk heeft gewonnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De slag van Kadesj wat niet bij Egypte, sorry.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Afgaand op Ramses' bombastische verhalen had hij gewonnen. Muwatalli beweerde echter hetzelfde. De waarheid was dat de slag onbeslist eindigde omdat beide vorsten tactische fouten maakten.
Vijftien jaar na de slag sloot Ramses een overeenkomst met de zoon van Muwatalli, Hattusili III. Nog eens dertien jaar later, dus 28 jaar na de slag, liet Hattusili ter bezegeling van deze overeenkomst een dochter met Ramses trouwen.
In de eerste link vind je wel iets meer, maar als je Engels goed is raad ik je aan de tweede link te lezen. Die is veel uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ramses II riep zichzelf tot overwinnaar uit,wat in feite niet het geval was want in de tweede veldslag tegen de Hettieten verloor hij zwaar.Later zou hij met de Hettieten wel een verdrag gesloten hebben om samen tegen Assyrië op te komen.
fremar