Waarom waren rond 1990 studenten in Nederland vrijgesteld van militaire dienstplicht?
Als je rond 1990 niet het leger in wilde, en je had de middelbare school afgerond op een hoog genoeg niveau, kon je je inschrijven voor een universitaire studie of een hbo-studie om de militaire dienstplicht te ontlopen.
Ik vraag me af waarom de regering hiertoe ooit heeft besloten. Het lijkt mij op het eerste gezicht oneerlijk, maar misschien waren er redelijke argumenten voor.
Ikzelf ben afgestudeerd in ‘92. Mijn vriendengroep ook rond die periode. De één een paar jaar eerder en de ander wat later. De één heeft wel nog gediend en de ander weer niet. Wel heeft iedereen eerst zijn HBO afgemaakt. Dus die waren ouder dan 18 jaar.
Iedereen van ‘92 en later heeft de dienstplicht niet gedaan, omdat toen al geen verplichting meer was.
Dit is puur mijn ervaring binnen mijn groep.
Deze bron vertelt meer: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34764-3.html
De Nederlandse krijgsmacht bestaat uit beroepspersoneel. Toch is er in Nederland nog steeds een dienstplicht voor mensen vanaf 17 tot 45 jaar. Maar het ministerie van Defensie roept dienstplichtigen niet meer op. Er zijn ook geen plannen om dat weer te gaan doen. Ook niet vanwege de oorlog in Oekraïne.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defensiepersoneel/dienstplicht
Dat is een nogal negatieve kijk op de zaak. Even een (minstens) vierjarige opleiding gaan doen om een +/- een jaar dienst PROBEREN te ontlopen, die je eigenlijk (op dat moment voor je idee) enkel opschort/uitstelt... Maar goed, je moet dus eerst weten dat het om uitstel ging (in theorie) om je vraag gerichter te krijgen. Zeker in de begin jaren negentig, zou het wat onhandig zijn om de mensen die uitstel hadden gekregen nog een paar jaar later op te roepen terwijl ondertussen al, alle 18-jarigen opschorting kregen.
Dan zou je dus een lichting dienstplichtigen krijgen van mensen in een ondertussen beroepsleger, puur om aan een soort "eerlijkheidsgevoel" te voldoen, of een bureaucratische maatregel te vervullen.
Iemand wordt in 1993 opgeroepen
Krijgt uitstel, want gaat studeren
Is in 1997 klaar met studie, dus ondertussen in de nieuwe situatie. Zo kan je ook een situatie vinden voor iemand in 92 en vast ook in 91 en 90. Langere studie/studietijd. Gegeven dat zal niet voor elke persoon gelden die in de begin jaren 90 uitstel kreeg, maar voor een heel aantal.
Daarom staat in mijn reactie nergens dat de dienstplicht is afgeschaft. Er staat dat de verplichting (om je na je studie te melden) toen al wegviel.
Hierboven idem.
En, ik reageer gewoon uit ervaring, meer niet.
Het precieze hoe, wat en waarom, heb ik me niet mee beziggehouden.
Nogmaals, alle jonge mannen uit mijn afstudeerjaar ‘92 zijn niet meer opgeroepen.
In 1992 werd de dienstplicht in Nederland opgeschort door minister Leo Delcroix, wat betekende dat er geen nieuwe dienstplichtigen meer werden opgeroepen. De laatste dienstplichtigen van vóór deze opschorting zwaaiden in 1995 af. Hoewel de dienstplicht wettelijk nooit volledig is afgeschaft, is de opkomstplicht sinds 1 mei 1997 uitgesteld, waardoor niemand meer wordt opgeroepen.
1992: De dienstplicht werd opgeschort, waardoor er geen nieuwe lichtingen meer werden opgeroepen.
1995: De laatste dienstplichtigen die vóór de opschorting waren opgeroepen, rondden hun diensttijd af.
1997: De opkomstplicht werd officieel uitgesteld. Sinds 1 mei 1997 is de Nederlandse krijgsmacht niet langer gebaseerd op dienstplichtigen.
Moderne krijgsmacht: Sindsdien bestaat de Nederlandse krijgsmacht uit uitsluitend vrijwillige beroepsmilitairen.
"
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.