Wat is dit voor dingetje?

Ik heb hier een koper dingetje van ongeveer 4 á 5 cm lang, aan het puntje zit een klein flapje waar iets van ijzer aan heeft gezeten.
Aan de achterkant zitten vier lipjes!
Het lijkt alsof die ergens overheen geschoven konden worden.
En aan de zijkant zit een soort oortje.
Geen iedee wat het is, iemand een iedee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Zelf dacht ik aan iets als om een hoge grote kaars te kunnen aansteken. In de kerk staan soms kaarsen van wel 2 meter.
Het lijkt mij dat dit een sierlijk topje is van een aansteekpit aan een lange steel. Het topje wordt wellicht over de steel geschoven en vastgedraaid met een stelschroef onder het kroontje.
in het taps toelopende uiteinde zat een katoenen pit geklemd, gedrenkt in olie die met een lucifer of zo werd aangestoken en dan door de stok omhoog te reiken kon de pit van de hoge kaarsen in vlam worden gezet. Let wel: dit is maar een veronderstelling.