Was Hitler een dictator?

Ik zat te lezen over dictators en ik vond het wel overkomen met de manier waarop Hitler zijn land(en) lied ''draaien''.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat voor liederen draaide hij dan? Volkslied?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genau, Deutschland über alles!

Antwoorden (3)

Ja, alleen was Hitler een gekozen dictator: "Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen (bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie) berust.

Vaak komen dictaturen tot stand door een militaire staatsgreep of een burgeroorlog. In sommige gevallen, zoals Adolf Hitler in nazi-Duitsland, kan een dictator een democratisch gekozen persoon zijn. Eenmaal aan de macht schakelde Hitler de democratische instituties geleidelijk aan uit. Het is verder niet ongebruikelijk dat dictators op papier de democratische instituties intact laten doch deze in werkelijkheid uithollen door bijvoorbeeld verkiezingsfraude of door benoemingsprocedures zo te veranderen dat de onafhankelijke controle verdwijnt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de definitie van dictator bekijkt;

Iemand die als enige de macht in handen heeft en dicteert ( voorschrijft, bepaalt) wat er gebeuren moet,
Iemand die met onbeperkte macht regeert, wordt ook wel alleenheerser genoemd.
Dictator is de leider in een dictatuur. Hij verenigt in ëén persoon of in een kleine kliek om hem heen, alle macht,
dus de wetgevende, besturende en uitvoerende macht van een land.

Deze definitie is zeker van kracht op een persoon als Hitler. Ja, hij was zeker een dictator. Hij bepaalde en de rest móest het uitvoeren!
11 jaar geleden
Hitler was een dictator; Toen hij in 1929 meedeed met de verkiezingen o.l.v. de NSDAP kreeg hij niet al teveel stemmen, maar toen hij eenmaal door Hinderburg gekozen was tot minister kreeg hij 44% en door handig gebruik te maken van zijn macht heeft hij ervoor gezorgd dat hij alleen mocht regeren. Hitler kreeg vooral zijn stemmen door de propaganda gemaakt door Goebels. Toen Hitler eenmaal de macht had verbood hij andere partijen en liet tegenstanders arresteren zoals communisten, kritische journalisten en anderen die tegen de dictatuur van Hitler waren.