Sport werd verwaarloosd in veel gebieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de sport werd de Koude Oorlog vooral 'uitgevochten' begin jaren 80.

Het IOC had de Olympische Zomerspelen 1980 aan Moskou toegewezen en die van 1984 aan Los Angeles, waarschijnlijk in een poging om het wantrouwen tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten te laten verminderen.

Toen in 1979 de Sovjet-Unie Afghanistan binnenviel, riep de Amerikaanse president Jimmy Carter echter op tot een boycot van de Spelen, omdat de actie van de Sovjet-Unie geheel indruiste tegen de achterliggende gedachten van de Olympische Spelen. Verbroedering via sport tussen landen kon volgens hem nooit plaatsvinden in een staat als de Sovjet-Unie.

Het gevolg was een gedevalueerd sportevenement in Moskou met slechts 80 deelnemende landen. Nederland deed overigens wel mee. Vier jaar later in Los Angeles, volgde een vergelding van deze boycot, toen de Sovjet-Unie en veel Oostbloklanden verstek lieten gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koude_Oorlog