Zijn er na de tweede wereldoorlog stukken land tussen Nederland en Duitsland verwisseld?

Is er na de oorlog land in "vreemde" handen terecht gekomen? En zo ja waar (in Nederland) dan? Wie bepaalde eigenlijk waar de grens kwam na de oorlog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederland wilde na de 2e Wereldoorlog schadevergoeding van Duitsland, in de vorm van annexatie van grondgebied. Op gegeven moment werd er zelfs 10.000 km2 gevraagd.
"Uiteindelijk nam Nederland genoegen met negen kleine
stukken Duitsland. Die waren bij elkaar 69 km2 groot en daar woonden ruim 9.500 Duitsers. De grootste gebieden
lagen rond Elten en Tudderen. Op 23 april 1949 droeg Duitsland de gebieden aan Nederland over. Vier maanden later werd de Bondsrepubliek Duitsland opgericht.
Bewoners van deze gebieden wilden dat Nederland hun gebieden weer aan Duitsland zou teruggeven. Ook de regering van Noordrijn-Westfalen (waar ondermeer Elten en Tudderen tot 1949 bij hoorden) en de regering van de bondsrepubliek wilden dat. Daar stemde Nederland uiteindelijk mee in. In 1963 gaf Nederland de gebieden aan Duitsland terug. Op één stuk na: het natuurgebied de Duivelsberg bij Nijmegen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.
Wilde hetzelfde antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide en volledige antwoord

Andere antwoorden (1)

Limburg kreeg een smal stuk van circa 10 bij 1km erbij maar is later terug gegeven.