Waarom zijn er Pantheons in frankrijk en italie en niet in duistsland en nederland?

Pan - Theon (in het portugees panteao) van het grieks pan (alles ) en theon (goden) was oorspronkelijk een tempel gewijd aan alle goden. Vanaf de renaissance werd deze tempel ook gebruikt om de meest beroemde burgers te begraven.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Van oorsprong is er maar èèn Pantheon gebouwd.Het oorspronkelijke gebouw dateert uit 27 v.Chr. en werd gebouwd onder het consulschap van Marcus Agrippa. In 80 n. Chr. werd deze tempel tijdens de grote brand die Rome teisterde, verwoest. In 125 liet keizer Hadrianus het Pantheon geheel herbouwen. Na de val van het West-Romeinse Rijk bleef het Pantheon in bezit van de Byzantijnse keizers, hoewel zij geen werkelijke macht meer hadden in Rome. Keizer Phocas schonk de tempel in 609 aan Paus Bonifatius IV. Deze Paus maakte van het Pantheon een kerk, de Santa Maria ad Martyres. Om deze reden is het Pantheon nooit afgebroken, wat bij de andere heidense tempels in Rome wel gedaan is.
In de latere jaren werden in de zuidelijke landen meerdere Pantheons gebouwd,met als basisvoorbeeld "het Pantheon uit Rome",Die meer gebruikt worden als plaats,waar eer en respect voor overleden bekende figuren getoond kan worden,die hier dan ook hun laatste rustplaats hebben.
In deze landen worden ook veel overledenen 'begraven"in een wand met een ruimte waar de kist ingeschoven wordt,en die tastbaar blijft voor de nabestaanden.

Dat dit in de noordelijke landen niet is (Pantheon,verschillende tradities op begraafplaatsen enz)heeft waarschijnlijk te maken met de vroegere en hedendaagse cultuur en opvattingen.

Groeten